Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Smrt Fidela Castra je noční můrou pro cestovní kanceláře. Aerolinky škrtají lety na Kubu

Smrt Fidela Castra je noční můrou pro cestovní kanceláře. Aerolinky škrtají lety na Kubu

Když si Barrack Obama a Raúl Castro potřásli rukou, řada Američanů se těšila na cestu na Kubu. Jenže nadšení vystřídalo zklamání. Podle agentury Bloomberg nemají Američané o opstrov až takový zájem. A některé aerolinky proto výrazně škrtají lety. Zajímal snad Američany víc Fidel Castro než Kuba samotná?  

Letecká doprava ze Spojených států na území jejího dlouholetého nepřítele začala v září minulého roku. Jenže jen po pěti měsících American Airlines, aerolinka s největším počtem letů na Kubu, seškrtala svůj provoz o 25 % a vyměnila velká letadla za menší. Podle agentury Bloomberg se podobně zachovaly i Silver Airways a JetBlue Airways. "Bude to Kubě trvat opravdu, ale opravdu hodně dlouho, než se stane karibskou destinací, která bude stejně populární jako ostatní“, řekl loni v listopadu pro Bloomberg Andrew Levy, finanční ředitel aerolinek United Continental.

Zatímco zbytek Karibských ostrovů si užíval nával Američanů, kteří přijeli na zimní dovolenou, Kuba zůstala mimo hlavní turistický proud. A doplatily na to právě americké aerolinky. Aniž by vůbec měly potuchy o poptávce, s vysokými ambicemi se pustily do souboje o počet limitovaných tras, které uvolnil americký letecký regulátor. Zájem leteckých společností o Kubu tak „nebyl založen na poptávce, ale na spekulaci. Neměly žádnou předchozí zkušenost, ze které by se poučily“, říká Karen Esposito, generální manažerka jedné kubánské cestovní kanceláře.

Barrack Gorbačov

Když loni Obama přicestoval na Kubu jako první americký prezident po 88 letech, mnozí to viděli jako symbolické ukončení karibské „železné opony“. Počet turistů se po uvolnění vztahů raketově ztrojnásobil. Jenže se pořád potýkali s dopady embarga. „Aerolinky narazily na limitovanou nabídku pokojů. A pokud jste jako turista už nějaký sehnali, nemohl jste platit americkou kreditní kartou, takže jste si musel přivézt hotovost“, dodává Tom Popper, šéf Insight Cuba, cestovní kanceláře z New Rochelle v New Yorku.

Kapitalismus bez lidské tváře

S uvolněním poměrů přišla i bolestivá lekce kapitalismu. Inflace šla raketově nahoru a s ní i ceny hotelových pokojů, taxíků nebo dalších věcí, za které turisté rádi utrácí. Jízdy klasickými americkými oldtimery, nebo večeře v „paladares“, soukromých rodinných restauracích se v některých případech až ztrojnásobily. Průměrná cena zpáteční letenky na Kubu sice spadla z 399 na 310 dolarů, pořád to nestačí. Nezdá se být totiž tím rozhodujícím – nejpopulárnější karibská destinace - mexický Cancún - stojí v průměru 486 dolarů a praská ve švech. 

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek