Když si Barrack Obama a Raúl Castro potřásli rukou, řada Američanů se těšila na cestu na Kubu. Jenže nadšení vystřídalo zklamání. Podle agentury Bloomberg nemají Američané o opstrov až takový zájem. A některé aerolinky proto výrazně škrtají lety. Zajímal snad Američany víc Fidel Castro než Kuba samotná?
Letecká doprava ze Spojených států na území jejího dlouholetého nepřítele začala v září minulého roku. Jenže jen po pěti měsících American Airlines, aerolinka s největším počtem letů na Kubu, seškrtala svůj provoz o 25 % a vyměnila velká letadla za menší. Podle agentury Bloomberg se podobně zachovaly i Silver Airways a JetBlue Airways. "Bude to Kubě trvat opravdu, ale opravdu hodně dlouho, než se stane karibskou destinací, která bude stejně populární jako ostatní“, řekl loni v listopadu pro Bloomberg Andrew Levy, finanční ředitel aerolinek United Continental.
Zatímco zbytek Karibských ostrovů si užíval nával Američanů, kteří přijeli na zimní dovolenou, Kuba zůstala mimo hlavní turistický proud. A doplatily na to právě americké aerolinky. Aniž by vůbec měly potuchy o poptávce, s vysokými ambicemi se pustily do souboje o počet limitovaných tras, které uvolnil americký letecký regulátor. Zájem leteckých společností o Kubu tak „nebyl založen na poptávce, ale na spekulaci. Neměly žádnou předchozí zkušenost, ze které by se poučily“, říká Karen Esposito, generální manažerka jedné kubánské cestovní kanceláře.