Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Uber dostal ránu a napjatě čeká na rozhodnutí soudu. Co pro službu znamená londýnská stopka?

Uber dostal ránu a napjatě čeká na rozhodnutí soudu. Co pro službu znamená londýnská stopka?

Alternativní taxislužba Uber dostala v pátek stopku na dalším důležitém trhu – přímo v britské metropoli. Tamní regulátor dopravy ji zcela zakázal a dal jí tři týdny na odvolání se. Londýn není zdaleka prvním místem, kde se Uber potýká se zásadními existenčními problémy. Společnost ale rozhodně přišla o jeden ze svých nejvýznamnější trhů, kde pro ní pracovalo na 40 tisíc řidičů. Nabízí se tak otázka, co dál? Pokud alternativní služba nemůže fungovat ani v kosmopolitní metropoli, která je obecně otevřená technologickým novinkám, tak kde?

Vykázání Uberu z ulic Londýna je pro giganta se sídlem v Kalifornii další ranou, která jen podporuje pochybnosti, zda firma dokáže úspěšně fungovat na evropském kontinentu. Na základě rozhodnutí londýnského regulátora přijde podle Uberu o práci na 40 tisíc řidičů a zhruba 3,5 milionů zákazníků ztratí možnost využít alternativní dopravy.

Jak připomíná server Politico, pro firmu se nejedná o strohá čísla, má před sebou zásadnější komplikace. Vedle Paříže je Londýn pro Uber největším evropským trhem. Dlouhodobě byl vnímán jako metropole, jež je otevřená technologickým novinkám a sdílené ekonomice. Ztráta licence přišla navíc v době, kdy Uber očekává mimo jiné verdikt Soudního dvora EU. Ten by firmě mohl předhodit další regulace.

Kontroverze ohledně firemní kultury a skandály okolo znásilnění spáchaného řidičem Uberu v Indii vedly nedávno k odstoupení jednoho ze zakladatelů firmy Travise Kalanicka. Kalifornskému gigantovi ale v poslední době škodilo také napětí ve vztazích mezi investory a dlouhodobé ztráty. V Evropě přitom Uber od začátku narážel na odpor některých měst.

Londýn by ale představoval jednu z nejbolavějších ztrát. Uber má nyní 21 dní na odvolání se proti rozhodnutí britského regulátora. Firma hodlá lhůtu využít a proti kroku úřadů se bude bránit. Do jejího uplynutí smí pokračovat v provozu. Pak ale mohou Londýně o možnost využívat mobilní aplikaci úplně přijít. „Takový zákaz by světu ukázal, že Londýn vůbec není otevřený vůči inovativním společnostem, které přináší zákazníkům možnost volby,“ prohlásil Tom Elvidge, jenž zastupuje společnost v britské metropoli.

Uber podpořili i jeho zákazníci. Během necelých 24 hodin podepsalo petici proti zákazu aplikace v britské metropoli kolem půl milionu lidí.

Londýnský starosta Sadiq Khan se naopak staví na stranu regulátora, který došel k závěru, že Uber nehraje podle pravidel. Podle Khana také existují „velké obavy o bezpečí obyvatel Londýna“. Zákaz Uberu podle něj neznamená postih inovativních forem, ale trest za porušování pravidel. Oblíbený labouristický politik už delší dobu upozorňuje na další problém, který se ke sdílené ekonomice váže. Lidé, které nové odvětví živí, by měli mít stejná práva a povinnosti jako zaměstnanci v tradičních společnostech.

Největší kontroverze vzbudila napříč Evropou služba UberPOP. Ta propojovala pasažéry s „obyčejnými řidiči“ bez licence. Jízda obyčejně stojí zlomek toho, co si účtuje klasický taxikář. Proti službě se tak ostře postavili taxikáři i některé evropské autority a na mnoha místech byla zakázána. Ve Francii Uberu k tomu ještě vyměřili pokutu 800 tisíc euro. Firma vyzvala k zásahu instituce EU, úspěchu se ale nedočkala. Přišla tak s plánem B: službou UberX. Ta propojuje zákazníky s licencovaným řidiči. Oblibu si aplikace díky jednoduchému ovládání získala navzdory tomu, že tady se cena mnohem více blíží běžnému poplatky za taxi.

V Česku funguje i služba UberPOP. Podobně jako v jiných metropolích to vzbuzuje nelibost hlavně mezi klasickými taxikáři. V Praze spory eskalovaly minulý týden, kdy taxikáři na Letišti Václava Havla napadli několik řidičů čekajících na zákazníka. Pražské primátorce Adrianě Krnáčové také vyhrožují stávkou, pokud používání aplikace magistrát nezakáže. Krnáčová o tom ale s taxislužbami odmítá jednat s odůvodněním, že si stěžují na špatné adrese. Taxikáři proto oznámili na příští týden nespecifikovanou blokádu.

Aktuální nesnáze Uberu ukazují na mnohem širší problém, s nímž se nyní sdílená ekonomika potýká. Zákazu nebo alespoň omezení se dočkala i společnost Airbnb, která propojuje zájemce o ubytování s majiteli bytů. Ta naráží na odpor hoteliérů a cestovních kanceláří. Omezit se ji například kvůli rostoucím cenám nájmů snaží i některá města.

Pro Uber je nyní zásadní rozhodnutí evropského soudního dvora. Verdikt v žalobě asociací taxikářů z Francie a Španělska by měl padnout nejdříve na konci letošního roku. Zásadní otázka sporu zní, zda platí výklad Uberu, který sám sebe popisuje jako pouhou technologickou platformu, jež zprostředkovává službu. Druhá strana naopak tvrdí, že jde o klasické přepravování zákazníků, což znamená, že řidiči mají dodržovat pravidla platící pro taxikáře. Podle současných poznatků to vypadá, že soud se přikloní spíše k druhé variantě.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek