Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

V Česku chybí přes 10 tisíc řidičů. Další rychle mizí

V Česku chybí přes 10 tisíc řidičů. Další rychle mizí

V Česku v současné době chybí až 10 000 profesionálních řidičů. Hlavním důvodem jsou nízké platy a náročná a riziková práce, shodly se oslovené personální agentury. Podle jejich odhadů bude navíc každým rokem dalších zhruba 5000 šoférů ubývat. V ČR je zaměstnáno kolem 125 000 profesionálních řidičů.

„V ČR chybějí řidiči prakticky ve všech regionech, problematický je zejména Ústecký, ale i Karlovarský, Plzeňský a Jihočeský kraj. Je to dáno zejména blízkostí sousedních zemí, kam čeští řidiči odcházejí za prací. Pokud se rozhodnou pro práci v zahraničí, odcházejí do bližších zemí, zejména do Německa a Rakouska. Podle odhadů odejde z Česka za lepším výdělkem přes 7000 řidičů ročně,“ uvedl marketingový manažer personální agentury Job Leader Czech Michal Havelka.

Podle průzkumu ManpowerGroup jsou řidiči na třetím místě mezi nejhůře obsaditelnými pozicemi. „Vysoká koncentrace zpracovatelského průmyslu a logistických firem v ČR, zvyšující se mezinárodní výměna zboží a 'just-in-time' způsob zásobování výrobních firem přinesly obrovský nárůst poptávky po řidičích kamionů. Zároveň chybí i řidiči autobusové dopravy,“ řekl šéf marketingu společnosti Jiří Halbrštát. „Najít řidiče není snadné, a to prakticky do všech oborů, stavebnictví, dálkové či místní dopravy nebo autobusové dopravy,“ souhlasila Jitka Součková z Grafton Recruitment.

Sami řidiči nevnímají svoji odměnu jako adekvátní k zodpovědnosti, která je s jejich prací spojena. Platy řidičům sice mírně stoupají, proti zahraničí jsou ale stále velmi nízké. Zatímco loni činila hodinová minimální mzda v ČR 58,70 Kč, v Německu to bylo v přepočtu 230 korun. Nedostatek řidičů se odráží i na velkém počtu přesčasových hodin. Řidiči jsou často dopravci nuceni jezdit v rozporu s bezpečnostními a pracovními předpisy. A na nezájem o tyto pozice má podle Havelky vliv i žalostný stav českých silnic a odpočívadel.

Zhruba 7000 řidičů odchází ročně navíc do důchodu. Mladá generace přitom o tyto pozice nejeví příliš zájem. Třetina českých řidičů je starších 50 let. Mladá generace nestačí ty, kteří odcházejí, nahrazovat.

 

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek