Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

„Zaměstnanci jsou náš nejcennější kapitál," říká pro INFO.CZ spolumajitel Tescomy Petr Chmela

„Zaměstnanci jsou náš nejcennější kapitál," říká pro INFO.CZ spolumajitel Tescomy Petr Chmela

Chce to vytrvat ve svém přesvědčení a dělat věci precizně. Takový pocit má člověk z Petra Chmely,  letošního vítěze soutěže EY Podnikatel roku, který začal podnikat s kamarádem z konzervatoře Jiřím Vaculíkem. Dnes společně vedou firmu, kterou zná v Česku asi každý, kdo má doma kuchyň. Společně z garáže vybudovali společnost, jež prodává výrobky ve více než stovce zemí světa. Dnes zaměstnávají 400 lidí a Chmela hrdě říká, že jejich zaměstnanci jsou to nejcennější, co mají. 

Jak vznikl vlastně název Tescoma?

Se svým společníkem Jirkou nás asi osvítil Duch svatý, že jsme firmu nepojmenovali po našich jménech. To by znělo fakt divně (směje se). Původně jsme ji nazvali Tescom. Říkali jsme si, že by to měl být název, který je libozvučný a kdybychom  se náhodou stali světovou firmou, tak ať se to dobře vyslovuje. Nebylo to prvoplánové, nemohli jsme nic tušit, bylo nám teprve 26. Pak nám přišel dopis, že Tescom už existuje, tak jsme přidali „áčko“. Takže vznikla Tescoma (jako žena) a tak to zůstalo.

Dá se říct, že firmu založili muzikanti v garáži?

Ano, ale ono je to logické. Bylo po revoluci, oba jsme studovali na konzervatoři, a tak většina našich kamarádů byli muzikanti. I když jsme samozřejmě těžko mohli najít houslistku, která má vystudované účetnictví. 

Poslední léta na trh běžně uvádíte 200 až 300 výrobků ročně, to mi přijde opravdu hodně, jak přicházíte s novými nápady?

Třeba naši designeři a vývojáři jsou už velmi zkušení a také stále sbírají nové inspirace po celém světě. A navíc je u nás minimální fluktuace. V Tescomě lidé pracují rádi. Zrovna letos máme 25. výročí založení firmy. Ze 400 kmenových zaměstnanců s námi zůstávají desítky lidí, kteří u nás pracují 10, 15, někteří dokonce i přes 20 let. Když jsou lidé u nás tak dlouho, mají v  oboru lepší rozhled. Jezdí po světě, spolupracují a pod vedením mého kamaráda a společníka Jiřího Vaculíka vymýšlejí senzační věci. Jirka je stejně jako já spoluzakladatel firmy, působí převážně ve Zlíně a já v Praze, ale jeden bez druhého bychom to všechno nedokázali, stejně jako bez celého našeho tescomáckého týmu. Nejcennější, co máme je, že naši zaměstnanci dokážou tak dlouho podávat skvělé výkony. To znamená, že je to pořád ještě baví. Náš tescomácký tým je ten nejlepší kapitál.

Jak jste v tomto oboru začali podnikat?

Prozaicky. Ze začátku jsme zkoušeli prodávat spoustu jiných výrobků od spořičů vody přes elektrické ventilátory až po mikrovlnky. No a pak v jednom roce, nevím přesně kdy, asi v roce 1997 nebo 1998, jsme se prakticky ze dne na den s Jirkou rozhodli, že elektro sortiment  zrušíme. V těch ledničkách a pračkách už tehdy byla obrovská konkurence, nízké marže a nákladná logistika i doprava. A hlavně se nemůžete vyřádit na vlastním designu. Tak jsme šli tou daleko těžší cestou. Možná bychom dneska měli mnohem větší prodeje a zisky, ale chtěli jsme, aby nás to bavilo. U ventilátorů nebo ledniček se nemáte možnost příliš realizovat. A chvála Pánu Bohu, teď v Tescomě děláme to, co nás opravdu baví. Takže jsme rádi, že jsme se dali složitější cestou vývoje, výzkumu a designu a neustále posilujeme všechny tyto složky.

Jak se vůbec trh za 25 let změnil? Hlavně z  pohledu českých zákazníků?

Nechtěl bych tady říkat nějaké fráze, změnilo se toho opravdu moc. Po revoluci byla doba hladová. Lidé měli peníze, nebylo zboží. Pak najednou bylo víc zboží, trh se zasytil a teď je k dostání prakticky všechno. Je to hlavně o tom, kdo přijde s dobrými nápady, novým designem a inovacemi. Podstatné  jsou také technologie, ale je důležité  zachovat si zdravý selský rozum a nadhled nad věcmi, aby člověk nevytvářel nějaké zbytečné „kraviny“, které zákazníky nezaujmou.

Je vidět, že stále přicházíte s něčím novým. Teď jste třeba uvedli na trh linii Della Casa, pomocí které si lidé doma mohou vyrábět různé domácí dobroty. 

To má budoucnost. Hned ze začátku se tento projekt ujal a teď se produkty prodávají výborně. Dva roky uvádíme na trh několik  takových výrobků, třeba konkrétně na výrobu domácího sýru a reagujeme tím na trend zdravé výživy. Žhavou novinkou je forma na výrobu müsli tyčinek nebo forma na domácí knedlík.

A kdo tedy udává směr firmy?

Celý náš tým, nejsou to pouze jednotlivci. Když se například podíváte na oceněné výrobky za design, tak jsme získali již 44 světových cen a na procesu tvorby všech těchto výrobků se podílela většina našich designérů.

V čem spočívá váš úspěch, je to v  jedinečnosti výrobků?

Já si myslím, že je to ve vytrvalosti procesu celého vývoje výrobků a vůbec všech dalších navazujících činností. A je jedno, jaký konkrétní výrobek vyvíjíte dnes nebo zítra nebo jestli někdo pracuje vytrvale v účtárně, dělá v logistice nebo vydává obědy, bez všech vyjmenovaných činností by to nešlo. A když někdo neumí být vytrvalý, tak ho to asi ani tak nebaví a pak může docházet k fluktuaci zaměstnanců. A to se u nás téměř nestává. Lidé v Tescomě jsou nejcennější kapitál a na to jsem opravdu hrdý. I když výrobků vyvíjíme hodně, celkový úspěch není jenom o vymyšlení jednoho konkrétního výrobku. Pouze vytrvalostí a pracovitostí lidí celého podniku lze dlouhodobě dosahovat dobrých výsledků.

A když se budeme bavit o výrobcích, v čem jsou mimořádné?

Máme širokou škálu produktů, které jsou velmi pečlivě promyšlené - musí nejen hezky vypadat, ale být i praktické a snadno použitelné. Myslím si, že máme také nadčasové obaly. To je pro celkový úspěch velmi důležité. Když se půjdete podívat do našeho obchodu, zjistíte, že se často ani nemusíte ptát prodavačky, k čemu výrobek je a jak se používá. Navíc součástí výrobků jsou naše původní recepty. Tak komplexním způsobem to nikdo na světě v oboru nedělá. Důležitou součástí prezentace produktů je náš unikátní systém čárového kódu. Každý měsíc na trh uvádíme 20 až 25 novinek a když na kterékoliv prodejně přiložíte čárový kód jakéhokoliv výrobku ke čtečce, přehraje se vám na obrazovce minutové video zvoleného produktu. Pro tyto účely jsme vybudovali vlastní filmové studio, kde si videa sami produkujeme.

Teď už prodáváte takřka ve sto zemích, úspěšní jste třeba v Itálii. Kde všude se Vám daří?

Dnes už více než ve sto zemích. Za poslední dobu jsme zaznamenali velký rozvoj v Rakousku, Kolumbii, Iráku, Jordánu, Kuvajtu, Litvě, Libanonu, Mongolsku, Pákistánu, Rumunsku, Turecku, Anglii. To jsou státy, kde Tescoma poslední dobou roste.

Vy jste velmi úspěšní v Itálii, tam patříte na trhu k nejprodávanějším značkám v tomto odvětví. Liší se potřeby zákazníků v zemích u nás a jinde?

Rozhodně, už třeba ve zmiňované barevnosti. To víte, jižanské teplo a azuro vytváří jiné pocity a vjemy než počasí u nás. Barvy, které se u nás prodávají dobře, jinde průměrně, v Itálii nemusí jít vůbec. Takže je musíme pečlivě kombinovat už při vývoji výrobků! No a pak samozřejmě, když vyvinete nějaký atypický výrobek, třeba formu na knedlíky, tak se v Itálii nejspíš prodávat nebude.


Zažil jste někdy i těžší chvíle, kdy jste si říkal, že s podnikáním skončíte?

Určitě. Když vás někdo napadne, tušíte, že může být zneužito vaše know how. Před více než deseti lety, už si nepamatuji, kdy přesně, se objevila v celostátní televizi nepravdivá informace, že prodáváme zdravotně závadný výrobek, který může vážně poškodit zdraví. V té chvíli je vám opravdu hrozně. Člověka ta informace doslova opaří a s tím se nedá dělat nic jiného, než vytrvat ve svém nejlepším přesvědčení, že to co děláte, děláte správně v rámci všech příslušných norem, které jste nikdy neporušili. Navedlo nás to k tomu, že jsme ve spolupráci s ITC vybudovali na tehdejší dobu za hrozně moc peněz vlastní laboratoř - certifikované pracoviště, kde kontrolujeme vstupní materiály a vždy zkoušíme nové výrobky z každé šarže. Rovněž je testujeme za nejrůznějších podmínek. Do laboratoře jsme investovali obrovskou energii, protože jedině tak můžeme opravdu dlouhodobě garantovat prvotřídní kvalitu. Od té doby se nic podobného nestalo, protože máme certifikaci, jak se říká, doma.

Jaký byl vůbec první výrobek, který jste sami designovali?

Kdo si to má pamatovat (směje se a volá do Tescomy do Zlína, aby to zjistil). První byla sada kořenek Elegance z gumovníku brazilského a hned potom jsme uvedli na trh velkou linii nářadí, takové drobnosti jako jsou třeba naběračky, otvíráky a podobně pod názvem UNO. Jsem strašně rád, když si naše výrobky vyzkouší občas někteří „pochybovači“, kteří jsou přesvědčeni, že je všechno špatně a pak s překvapením zjistí, že ono to tak špatné vůbec není, výrobky fungují spolehlivě.

Jak se mění potřeby zákazníků?

Ty se mění hodně. My jsme spíš překvapení, kolik výrobků naši zákazníci k životu stále potřebují a kam je dávají (směje se). Kuchyně nejsou zase až tak velké, ale myslím si, že je to nejspíš tím, že naše produkty jsou, jak se říká, sexy. Táhnou nejen střední a starší generace, ale i ty mladší. Před pěti, šesti lety jsme řešili, že u mladé generace máme problém. Zjistili jsme, že s naší značkou nejsou tolik sžití, a tak jsme museli na vývoji a designu hodně zapracovat, například jsme přidali pastelové odstíny, atd. Nedávno mi říkal kamarád: „Peťo, ty mě tak provokuješ tím vaším obchodem na Národní. Vždycky když jdu na oběd a vidím, že představujete novinky, neodolám a zastavím se tam. Přitom vůbec nevařím, a přesto odcházím minimálně s jednou či dvěma plnými taškami, ačkoliv vím, že všechny ty věci nepotřebuji. Ale jsem tak nadšený, že si je stejně koupím.“ Tak jsem se ho zeptal, co s nimi pak dělá. Prý si jednou za čas pozvou přátele domů a hrají hru, kdo první uhodne, na co se výrobky používají. Ten, kdo jich pozná nejvíce, získá hlavní cenu. To znamená nejhodnotnější výrobek či nejžhavější novinku. I tak se občas naši zákazníci dokážou výrobky pobavit. To je senzační.

Dá se vůbec v tom množství říci, jaký výrobek je nejúspěšnější?

Nedá se to říct úplně jednoznačně, ale jedna z nejstálejších linií, která se drží celé roky, je linie President. Když jsme se pokoušeli změnit například jen ručku nebo nějakou maličkost, nedopadlo to dobře. Zákazníci si na ni prostě zvykli. Konzervativně jsme ji proto nechali v původním designu.

A ještě se zeptám na to, zda stále hrajete.

Zase je na světě naše kapela Rumpál. Po 15 letech znovu skládáme nové písničky na novou desku. Zrovna zítra jedu do Zlína, kde po večerech budeme hrát, tak snad se nám bude dařit. 

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek