Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Bude mít Česko vysokorychlostní železnice? Premiér chce kvůli tomu vytvořit pracovní skupinu

Bude mít Česko vysokorychlostní železnice? Premiér chce kvůli tomu vytvořit pracovní skupinu

Vlaky by se mohly prohánět po českých tratích až 350kilometrovou rychlostí nejdříve kolem roku 2030. Přestože se to zdá jako hudba vzdálené budoucnosti, předseda vlády Bohuslav Sobotka chce kvůli přípravě vysokorychlostních železnic vytvořit pracovní skupinu. Uvedl to po jednání s ředitelem Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavlem Surým. 

Nejblíže k výstavbě jsou vysokorychlostní tratě z Prahy do Německa přes Drážďany a z Prahy do Brna a do Břeclavi. I tyto první projekty jsou však zatím ve fázi, kdy stavba přichází v úvahu nejdříve kolem roku 2030. Právě pracovní skupina by podle premiéra mohla přípravu urychlit, nebo zabránit případným konfliktům, které by mohly termíny ještě prodloužit.

„Jsou tam některá problematická místa, tratě mají procházet přes území, která požívají určitou ochranu z pohledu životního prostředí. Já bych byl rád, aby se tady nevyhazovaly zbytečně peníze za projektování něčeho, co potom zjistíme, že není možné povolit z pohledu ochrany životního prostředí,“ uvedl Sobotka. V rámci pracovní skupiny mají spolupracovat rezorty dopravy, místního rozvoje životního prostředí.

Kromě rychlostní železnice, která by měla být mezi Prahou a Brnem projektována na zhruba 350 kilometrů v hodině, se premiér s šéfem správy železnic zabývali otázkou nevyužívaných budov v malých stanicích. Do rekonstrukce velkých nádraží chce letos podle premiéra SŽDC investovat miliardu korun. U menších a nevyužívaných nádražních budov Sobotka chce, aby správa železnic začala při hledání jejich využití více spolupracovat s obcemi a případně jim nabídla nepotřebné budovy k odkupu.

Už v minulosti SŽDC uvedla, že chce do nevyužívaných nádraží nastěhovat například státní nebo obecní úřady. Státní SŽDC může státním institucím nabídnout nižší než tržní nájemné, které nyní úřady v komerčních prostorech platí. Přítomnost různých úřadů státní správy by oživila málo využívaná nádraží, předpokládá správa železnic.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek