Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Čechy okouzlil levný Primark. Vydělávají díky tomu cestovky i překupníci

Čechy okouzlil levný Primark. Vydělávají díky tomu cestovky i překupníci

Nákupní šílenství jménem Primark zachvátilo Českou republiku. Ačkoli tu obchod nemá žádnou pobočku, asi jen málokdo o něm ještě neslyšel. Levné oblečení číhá hned za hranicemi, tisíce Čechů pořádají doslova nájezdy na pobočky ve Vídni nebo v Drážďanech. Některé cestovní kanceláře dokonce nabízejí do Primarku organizované výlety a jiní se na oblibě irského řetězce rozhodli vydělat přeprodejem zboží v Česku. Vrací se porevoluční doba, kdy Češi celí diví po zboží vyráželi na nákupy za hranice?

Primark je původně irský řetězec s levným oblečením, který svůj první obchod otevřel v roce 1969 v Dublinu a postupně se rozšířil do západní Evropy. V České republice jeho pobočka stále chybí, což ale neodrazuje tisíce tuzemských zákazníků, kteří se za vysněným nákupem vydávají klidně za hranice.

Zvýšený zájem Čechů o nákupy v Primarku potvrzuje i majitel cestovní kanceláře Antonín Tihelka. „Zájezdy do Primarku jsme začali organizovat u nás jako jedni z prvních. Nyní ročně vypravíme až 40 autobusů. Často musíme zařadit i další spoje, někdy v jeden termín jedou i tři vozy,“ komentuje zájem pro INFO.CZ. Zájemce vozí do pobočky Primarku u Vídně. Na nákupy se podle něj vydávají nejčastěji ženy. „Často převládá spíš mladší generace. Vozíme ale i babičky, které chtějí levně a hezky nakoupit pro vnoučata. Mnozí z nich s námi jezdí opakovaně,“ doplňuje Tihelka.

Čechů, kteří neváhají za nákupy ujet několik stovek kilometrů, je prý čím dál víc, proto autobusy vypravuje spíše v méně exponovaných dnech. „Někdy se totiž stane, třeba o víkendu, nebo ve státní svátek, že před Primark přijede naráz 25 českých autobusů a před obchod se vyvalí dva tisíce Čechů, kteří čekají na otvíračku. To se pak v obchodě cítíte jak v Čechách, všude jen čeština,“ popisuje Tihelka.

Heslem obchodu je „Vypadej dobře, zaplať méně“, což sedí, protože konkurenci Primark válcuje hlavně svými cenami. Tričko třeba za pět euro (135 korun), svetr za osm (216 korun), boty za deset (270 korun). Primark navíc láká na množství zboží s certifikovanými motivy. Zákazníci tak za pár korun dostanou oblečení s obrázky od Disneyho, s Harry Potterem nebo s Mimoni.

Pravidelně dvakrát ročně jezdí do Primarku i Karolína Bělohlávková. „Seženu tam vždycky super oblečení a doplňky. Co se týče kvality, tak většinou odpovídá ceně. Jezdím tam hlavně proto, že stejné oblečení tady u nás v konfekci stojí zbytečně moc peněz. Primark má navíc velký výběr věcí s oficiálními značkami, např. Marvel nebo Disney, za velmi rozumné ceny. Jinde je mají hodně předražené,“ vysvětluje Bělohlávková INFO.CZ.

Primark ale láká i muže, přestože možná v menším měřítku a z jiných důvodů. „Když jednou za rok potřebuji nové oblečení, tak mě jako kluka moc nebaví třikrát do týdne obcházet obchody a kupovat to kus po kuse. Radši si zajedu někam, kde nechám pět až šest tisíc, a mám zase na nějakou dobu klid. Taky mám pocit, že pánské oddělení je tam maličko zajímavější než v klasických obchodech, kde je to naprosto tragický a pokud člověk nechce modrý džíny a šedý tričko, tak si prostě nevybere,“ vysvětluje Martin Světlík důvody, které nejspíš lákají k nákupu pánskou část zákazníků.

Ne všichni ale chtějí nebo můžou vyjet utrácet za hranice. Toho se chytili někteří Češi, kteří si na facebooku založili neoficiální e-shopy. Fungují tak, že správci těchto stránek v Primarku nakoupí různé zboží, fotky vystaví na sociální síť a zájemci v komentářích u fotek píšou, kolik kusů oblečení chtějí a v jaké velikosti. Provozovatelé „e-shopu“ následně vyjedou do nejbližšího Primarku, kde věci dle požadavků koupí a většinou přes českou poštu je odešlou zákazníkům.

Tato služba ale není žádným samaritánstvím. Lidé, kteří oblečení přeprodávají, si samozřejmě k oficiální ceně kromě poštovného i něco přihodí. Přesto to jejich zákazníky neodrazuje, jeden z těchto českých „e-shopů“ má na sociální síti přes dvacet tisíc fanoušků a podobné nákupy pořádá několikrát do měsíce.

I když obchod v České republice zatím nepůsobí, Češi už několik let pomáhají zvyšovat jeho tržby. Přesto firma o vstupu do Česka neuvažuje. „Současná expanze Primarku je namířena do jiných oblastí, například do Spojených států. Proto umístění našeho obchodu v České republice zatím vůbec neplánujeme,“ uvedla pro INFO.CZ Eilish Joyceová z PR oddělení irské centrály Primarku. O překupnictví svých výrobků v Čechách neví a připomíná, že není dovolené. „Naše zboží prodáváme exkluzivně jen v našich obchodech. Neplánujeme zavést zprostředkování prodeje ani systém franšízy,“ doplňuje Joyceová.

Primark prodává hlavně sezónní rychloobrátkové zboží. I to drží jeho ceny tak nízko. Mluví se ale taky o nepřijatelných podmínkách v továrnách v Asii, pro které se vžilo označení sweatshopy. Nedávno firmou otřásla aféra, kdy dvě dívky našly v nových šatech z Primarku všitý tajný vzkaz o hrozných pracovních podmínkách. Firma uvedla, že šlo o hoax a zprávy do oblečení někdo všil účelově až ve Velké Británii, kde si je dívky koupily. Nedávno zase muž z britského Newcastelu našel v ponožkách zoufalou zprávu v čínštině. Podobný vzkaz se prý objevil i v oblečení z další britské pobočky. Společnost přesto nadále tvrdí, že pracovní podmínky v továrnách jsou dobré a podobné fingované vzkazy mají firmu jen poškodit.

Přestože Primark zatím v České republice neprodává, vydělává zde díky němu mnoho lidí. Prodejci zájezdů, kteří včas vycítili zvýšený zájem o zahraniční zboží, i „překupníci“, kteří využívají toho, že někteří se přese všechny možnosti do obchodu za hranice nedostanou. Firma je tedy v České republice známá a část jejího obratu tvoří i čeští zákazníci. To motivaci společnosti vstoupit na tuzemský trh snižuje.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek