Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Češi jsou v Evropě šizeni. Výrobky v Německu jsou kvalitnější i levnější, potvrdila studie

Češi jsou v Evropě šizeni. Výrobky v Německu jsou kvalitnější i levnější, potvrdila studie

Jeden výrobek, stejný obal, ale dvojí kvalita. Přesně to je realita, o které se v Česku mluví řadu let. Že jsou potravinové, ale například i drogistické výrobky v Německu nebo v Rakousku kvalitnější než v Česku nyní potvrdila studie, jejíž závěry dnes představil ministr zemědělství Marian Jurečka. Odlišné složení potravin napříč různými evropskými zeměmi je podle něj nepřijatelné a chce na úrovni EU prosadit, aby byla takovému chování výrobců udělána přítrž.

„Prokázalo se to, na co dlouhodobě upozorňujeme, že tady existuje zásadní rozdíl v kvalitě potravin a výrobků od stejného výrobce, které na první pohled vypadají velice podobně, ale mají různé parametry,“ prohlásil během tiskové konference ministr zemědělství Marian Jurečka.

Studie, kterou na zadání ministerstva zemědělství zpracovali odborníci z Vysoké školy chemicko-technologická v Praze (VŠCHT), hodnotila složení celkem 21 výrobků z pěti evropských zemí – Česka, Slovenska, Německa, Rakouska a Maďarska. Výsledky ukázaly, že některé firmy pod stejným názvem i obalem prodávají výrobky, které ale mají rozdílné složení i hmotnost. V některých případech byly kvalitnější výrobky z Německa dokonce levnější než v Česku.

Ukázkovým příkladem jsou rybí prsty od výrobce Iglo, u kterých prodejci ve státech na západ od Česka deklarují 65 procent masa, což je o sedm procent více než ve zbývajících třech státech. Ve skutečnosti však byl obsah masa ještě nižší – podle studie byl podíl masa u výrobku pro český trh 50,2 procenta, v Německu pak 63,8 procenta. Obě balení zakoupené v Česku a Německu přinesl Jurečka i na tiskovou konferenci.

„Na první pohled to vypadá jako dvě stejná balení a dokonce jsou vyrobené i ve stejném závodě, jenže ten rozdíl je docela zásadní. Pro německý trh je vyráběno balení, které má při stejném počtu rybích prstů vyšší hmotnost. Nicméně kromě té hmotnosti je pro německého spotřebitele také vyšší obsah masa ve výrobku a dokonce je rozdíl i v tom, že když přepočteme cenu výrobku na 100 gramů, německý spotřebitel si to koupí za 0,49 euro a český za 0,77 euro,“ řekl Jurečka k balení rybích prstů.

Dalším příkladem rozdílu v potravinách byla i konzerva Tulip Luncheon Meat – zatímco ta německá obsahovala vepřové maso, v české byl drůbeží separát. „Testy, které provedli odborníci z VŠCHT, ukázaly, že některé potraviny stejné značky se ve svých vlastnostech liší. Považuji to za nepřijatelné a vůči spotřebitelům za diskriminující,“ řekl také Jurečka.

Problém se však netýká jen potravin. Například u srovnání pracího prášku Persil je v případě Maďarska, Slovenska a Česka podíl aktivní látky na dávku praní zhruba kolem 9,5 gramu, v Německu a v Rakousku pak okolo 11,3 gramu.

„Náš požadavek byl zařadit tam nejen potraviny, ale i drogistické a hygienické zboží – to znamená, že byly testovány například i prací prášky. Tím jsme chtěli poukázat na to, že téma dvojí kvality není tématem jen pro potraviny, ale i dalšího portfolia výrobků a bylo by dobré, kdyby problémem začalo zabývat i ministerstvo průmyslu a obchodu, do jehož gesce tyto výrobky patří,“ prohlásil ministr zemědělství.

Odborná komise vybrala celkem 21 výrobků, které se prodávají v různých zemích Evropské unie pod stejnou značkou. Testy odhalily, že z nich bylo 13 odlišných, 5 mírně odlišných a 3 byly stejné. Navíc ze všech testovaných vzorků mělo 5 výrobků rozdílný objem, přestože byl rozměr balení stejný.

Výsledky testu chce použít jako zbraň při vyjednávání na evropské úrovni. „Problém jsem už řešil na jednání zemí V4, v europarlamentu i na Radě ministrů zemědělství EU. A teď máme v rukou další jasný a ověřitelný důkaz,“ říká Jurečka, který podle svých slov prosadil, že se dvojí kvalitě potravin bude zabývat příští rada ministrů EU. „Naším cílem je, aby Evropská unie přijala legislativu, která bude tento problém řešit,“ uvedl během konference s tím, že se tento problém týká nejen Česka, ale i dalších evropských zemí.

„Málokdo má čas pročítat veškeré údaje na potravinách a pamatovat si, jaké jsou uváděny na stejných potravinách v jiných zemích. Zákazník, a to kdekoliv v Evropské unii, si často vybere značku, kterou už zná a důvěřuje jí. Podle mě má právo na to, aby od stejného výrobce a ve stejném obalu našel stejnou potravinu. To je, o co nám teď jde,“ řekl Jurečka. 

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek