Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Čeští politici před volbami krouží kolem youtuberů. Co brzdí zapojení mladých hvězd internetu?

Čeští politici před volbami krouží kolem youtuberů. Co brzdí zapojení mladých hvězd internetu?

Funguje to ve Spojených státech, Německu, ale i na Slovensku. Tam všude už politici zapojují do své propagace v online prostředí youtubery. Mladé lidi, které sledují mnohdy i miliony fanoušků. V Česku zatím jejich potenciálů využívají hlavně firmy. Už v podzimních volbách by se to ale mohlo změnit. Politické strany zatím nechtějí ze svých kampaní příliš prozrazovat, spolupráci s youtubery ale úplně nevyvracejí.

„Nesetkali jsme se s tím, ale také to řešíme, protože v zahraničí je využívání youtuberů v rámci předvolebních kampaní velice běžný postup. V Česku nás s konkrétní poptávkou ještě žádná strana neoslovila, ale v delším časovém horizontu proběhlo několik konzultací,“ říká pro INFO.CZ Lenka Čápová z agentury Get Boost, která se věnuje Youtube managementu a také zastupuje nejúspěšnější tuzemské youtubery.

Z politiků se zatím k podobným nápadům přiznává Dominik Feri, teplický radní za TOP 09 a také vyslanec strany právě mezi mladé voliče. „Doufám, že dojde třeba k nějaké nadstranické spolupráci, co se týče mobilizace mladých voličů. Zajímavá by v tom mohla být snaha youtuberů. Líbilo by se mi, kdyby se youtubeři zapojili sami od sebe. Nikoliv ve smyslu politickém, ale občanském – jsou volby, běžte volit kohokoliv. Byl by to zajímavý precedens, na kolik jsou fanoušci youtuberů disciplinovaní,“ popsal Feri před časem pro INFO.CZ.

„My jsme ještě konkrétně celebrity mezi youtubery nekontaktovali, ale se sociálními sítěmi a moderními formami komunikace počítáme velmi intenzivně,“ popisuje Martin Kupka z ODS. Online prostor podle něj bude pro strany v nadcházejících volbách ještě o to lákavější, že kvůli novým podmínkám financování volebních kampaní, budou muset omezit výdaje. „Když se podaří oslovit veřejnost online zajímavým nápadem, je to často cenově dostupnější než outdoorová kampaň. Počiny ze zahraničí známe a vyhodnocujeme, jestli i takhle forma do mozaiky našich kroků zapadne, nebo ji nevyužijeme,“ dodává pro INFO.CZ.

A tajemně se zatím tváří i další strany. „S žádným z českých youtuberů jsme spolupráci zatím nenavázali. Což ale neznamená, že takovou možnost do budoucna úplně vylučujeme, pokud by to znamenalo, že bychom tak mohli oslovit potenciální voliče, ke kterým bychom jinak náš volební program nedostali,“ zní z ČSSD. Detaily nechtějí prozrazovat ani lidovci. Tvrdí jen, že počítají se zaměřením na mladé.

Právě podceňování youtuberů jako kanalů předvolební propagace může být v Česku kámen úrazu. „Myslím, že je to dané tím, že youtubeři v Česku jsou vnímáni jinak než v zahraničí. Povědomí tu o nich vládne takové, že je sledují spíše náctiletí a politické strany v nich nevidí potenciál. Nevyužtí potenciálu youtuberů v Česku je škoda, protože statistiky ukazují, že více než 75% odběratelů youtuberů je 18+, tedy potenciálních voličů,“ říká Čápová. Nejúspěšnější čeští youtubeři se blíží až k milionu odběratelů.

A zmiňuje příklady ze zahraničí. Barack Obama pozval šest nejznámějších youtuberů USA do Bílého domu. „Postavili zde scény připomínající obývací pokoje youtuberů na svých kanálech, a probírali všemožné otázky týkající se problémů, kterým mladá generace čelí,“ popisuje Čápová. V Německu zase působí youtuber jménem Netz, který si do své show pozval na rozhovor Angelu Merkelovou. Na Slovensku se prezident Andrej Kiska nechal tamním youtuberem s přezdívkou Gogoman dokonce odvézt. Cestou, kterou natáčejí kamery, si s ním neformálně povídá. Celkově video zhlédlo necelých 700 tisíc lidí.

Otázkou je, jak a zda vůbec by se českým youtuberům podařilo přijít se serióznějším obsahem, který si politický marketing žádá. „Youtubeři jsou v politických tématech velmi opatrní. Kdyby se politicky vymezili, tak by to pro ně mohlo znamenat ztrátu potenciálních nabídek. Otázkou také je, jak by fungovalo, kdyby najednou přišli se sofistikovanějším politickým obsahem, když normálně tvoří plytké komerční příspěvky,“ přiznává Feri.

Podle Čápové by to ale fungovat mohlo. Za splnění několika podmínek. „Bylo by důležité, aby youtuber straně a jejímu ideovému rámci opravdu věřil. Muselo by se jednat o nezávislou setkávací a diskuzní platformu. Najdou se youtubeři, jejichž dosavadní příspěvky ukazují určitou společenskou angažovanost. Například youtuber Kovy se politiky dotýká poměrně často,“ dává příklad Čápová. Youtubery by ale primárně brala jako prostředek, skrze který politici mohou ukázat lidskou stránku.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek