Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Cizojazyčné billboardy vzbudily v Češích nenávist. Víme, za co Člověk v tísni děkuje

Cizojazyčné billboardy vzbudily v Češích nenávist. Víme, za co Člověk v tísni děkuje

Česká veřejnost si od uplynulého víkendu lámala hlavu nad tím, co mají znamenat reklamní plochy v českých městech s napohled arabskými a ruskými nápisy. K billboardům se nyní přihlásila organizace Člověk v tísni, která redakci INFO.CZ v předstihu poskytla materiály ke kampani. Organizace v ní chce na příbězích jednotlivců ukázat, jak peníze Čechů v zahraničí pomáhají. Její úvodní fáze ovšem řadu Čechů zaskočila, což v některých případech vyústilo i ve vulgární nadávky.

 Kampaň s názvem Češi, děkujem! odstartovala počátkem listopadu výlepem billboardů a plakátů v různých jazycích. Na reklamních plochách byl vždy pouze nápis a nebylo jasné, k čemu se má vztahovat. Experti, které INFO.CZ už v pátek oslovilo, potvrdili, že konkrétně text v perštině znamená v překladu “děkujeme, Češi”. Obdobné sdělení je na billboardech i v dalších jazycích.

Na sociálních sítích se následně začaly šířit i nenávistné reakce. Pod pátečním článkem například někteří navrhovali, že „cokoli se v ČR objeví arabsky, mělo by se zlikvidovat”. Jiní se chytili konspiračních teorií a předpokládali, že pro Čechy nesrozumitelný text je „nějaká muslimská šifra k vraždění, den a hodina”. Nad nenávistí ale spíše převládala zvědavost a redakce v uplynulých dnech obdržela od čtenářů desítky tipů a fotografií reklamních ploch z různých částí republiky.

Organizace Člověk v tísni na billboardech děkuje dárcům

Vzkazy, které se na billboardech objevily, pocházejí od lidí z celého světa, kterým pomohli čeští dárci prostřednictvím organizace Člověk v tísni a kteří za to chtěli Čechům poděkovat. Organizace se snaží v místech války a přírodních katastrof zabezpečovat mimo jiné přístup k vodě, zdravotní péči, vzdělání i k potravinám. Cílem aktuální kampaně je ukázat, že peníze dárců pomáhají konkrétním lidem.

Ředitele společnosti Člověk v tísni Šimona Pánka některé negativní reakce nepřekvapily. „Svědčí to o tom, že společnost je rozjitřená, má strach z cizího a některé lidi hned napadá, že za tím může být něco negativního nebo zlého. O to víc je nyní potřeba, aby se podívali na naše webové stránky www.cesidekujem.cz, kde najdou konkrétní případy lidí, kteří vzkazy napsali a kteří představují samozřejmě jen zlomek těch, kterým jsme pomohli,” vysvětluje Pánek pro INFO.CZ.

720p 360p
Čechům děkují i syrské děti

Vzkazy napsaly například děti ze Sýrie, učitel z Afghánistánu, nebo sýrař z Gruzie. Děkuje i Turenge Misebová z Etiopie: „Díky Člověku v tísni už nemusím chodit pro vodu tak daleko. Je to pro mě velká úleva.“ Příběhy těch, kteří poděkování Čechům psali, jsou dostupné na výše zmíněné internetové stránce.

„Díky konkrétním příběhům ukazujeme, jak naše pomoc funguje. Pomáháme lidem v chudých zemích vlastně k tomu, aby si dokázali pomoci sami. Podporujeme jejich vzdělání nebo odstraňujeme překážky, které jim brání vlastními silami se vymanit z chudoby,“ popisuje aktivity organizace ředitel Rozvojové a humanitární sekce Člověka v tísni Jan Mrkvička.

Češi pomáhají jako západní Evropané, tvrdí ředitel Člověka v tísni

Pánek potvrzuje, že česká veřejnost umí být k lidem v nouzi velice štědrá. „Jsme země, která se téměř ihned po konci komunismu zapojila do solidarity a odpovědnosti, která přísluší vyspělým zemím. Od té doby česká společnost prostřednictvím několika organizací pomáhá velmi viditelně. Snadno se můžeme měřit s množstvím pomoci, kterou mezi sebou vyberou například lidé v západní Evropě. V případě Sýrie jsme byli schopní díky příspěvkům pomáhat až 200 tisícům lidí měsíčně,“ doplňuje Pánek.

1080p 720p 360p
Uprchlíci nejsou teroristi, většina Čechů je mezi sebe chce, říká šéf Člověka v tísni Pánek

Činnost organizace podporují desetitisíce dárců a jejich počet stále přibývá. „Česká společnost vždycky pomáhala ve chvílích krize. V době války, zemětřesení nebo tsunami byla pomoc Čechů obdivuhodná a je doteď. Trochu slabší je to v dlouhodobém dárcovství, nicméně počet lidí, kteří každý měsíc přispívají, roste. Zvyšuje se také zájem o naše dárkové certifikáty Skutečný dárek. Čím dál více lidí jeho nákupem řeší vtipně vánoční dárky a ještě tak na něco dobrého přispějí,“ vysvětluje ředitel organizace.

Billboardy ke kampani Češi, děkujem! byly poskytnuty zdarma a také partneři kampaně pracovali bez nároku na honorář. Na reklamní akci tak organizace nepoužila žádné peníze od soukromých dárců. Těmi chce totiž pomáhat především těm, kteří vzkazy napsali.

„Vnímám, že část lidí má v současnosti třeba strach a myslím, že velký díl na tom nesou někteří čeští politici. Místo toho, aby občany uklidňovali a vysvětlovali věcně i složitou otázku migrace, tak jejich strach cíleně několik let posilovali a pak ho využili pro mobilizaci voličské základny. Část lidí ten strach cítí a možná o to lepší je si uvědomit, že zatímco tu a tam na světě dojde k nějakému útoku a násilí, tak absolutní většina lidí, která žije v rozvojovém světě ve válkách a oblastech katastrof, jsou normální mámy, tátové, děti a staří lidé, kteří nechtějí žít ve válce a neocitli se v ní vlastní vinou. Já bych chtěl každého, komu není jedno, co se děje obyčejným lidem různě po světě, poprosit, aby se podíval na naši stránku a objevil příběhy konkrétních lidi, kterým pomáháme,“ dodává Pánek.

Kompletní zpravodajství INFO.CZ k prezidentským volbám naleznete zde.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek