Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Horka ničí koleje i cestující. Klimatizaci má jen každý dvacátý autobus a desátá tramvaj

Horka ničí koleje i cestující. Klimatizaci má jen každý dvacátý autobus a desátá tramvaj

Klimatizovaných autobusů v pražské městské hromadné dopravě přibývá pomalu, nyní jich je necelých pět procent. U tramvají je to desetina a do konce příštího roku by se měl počet tramvají s klimatizací zvýšit téměř o polovinu. Vyplývá to z informací, které ČTK poskytla mluvčí Dopravního podniku hlavního města Prahy Aneta Řehková. Kvůli možným deformacím kolejí, jaké nedávno způsobila v Zenklově ulici vedra, firma sleduje asi 30 míst.

Lépe než pasažéři jsou na tom ve vedrech řidiči, kteří ale v horkých dnech ve vozech tráví hodiny. Kabinu má klimatizovanou 311 z více než 800 tramvají, které jsou v provozu, a osm z deseti autobusů.

Z celkem 1180 autobusů Dopravního podniku hlavního města Prahy jich má nyní klimatizaci pro cestující 52, předloni v srpnu to bylo 38 autobusů. Nové vozy podnik v posledních letech pořizoval z tendru, jehož zadávací dokumentace v roce 2007 kvůli úsporám klimatizaci pro pasažéry nepožadovala. "V té době to nebyl ani požadovaný standard. U všech nových tendrů na nákup autobusů se počítá s celovozovou klimatizací," uvedla Řehková.

720p 360p
Dehydratace

Počty klimatizovaných tramvají narůstají rychleji. Před rokem a půl jich bylo zhruba 30, nyní se cestující ochladí v 84 nízkopodlažních vozech typu Škoda 15T ForCity. Dalších 41 klimatizovaných tramvají má dopravní podnik dostat do konce příštího roku.

Vedra nutí pracovníky dopravního podniku sledovat zhruba 30 míst, kde by se při prudkém nárůstu teploty mohly zdeformovat koleje. Vedle Zenklovy ulice, kde se kolejnice vyboulila v úterý a také týden předtím, by se totéž mohlo stát například ve Vinohradské ulici nebo v Seifertově na Žižkově.

Jsou to hlavně místa, kde je trať postavena z takzvaných BKV panelů, které mají v konstrukci pryže bránící pohybu kolejnic při změnách teplot. Ve starších tratích tohoto typu už to pryže nedokážou a není ani možné je vyměnit. "Platí pravidlo, že vetchá trať z BKV panelů se spíše zkroutí, než moderní trať v trávě," uvedl už dřív dopravní podnik.

Novou funkci plní v suchých dnech mazací tramvaj, která po celý rok promazává koleje. V létě navíc z cisterny na své zadní plošině kropí zatravněné úseky trati, které nemají automatické zavlažování.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek