Je dálnice D8 životu nebezpečná? Respektovaný geolog tvrdí, že ano

Je dálnice D8 životu nebezpečná? Respektovaný geolog tvrdí, že ano

Nebezpečí na stavbě dálnice D8 přes České středohoří nejsou vyřešena. V pořadu Otázky Václava Moravce České televize to dnes řekl geolog z Akademie věd ČR Vladimír Cajz, bývalý pracovník Českého geologického ústavu (nynější Česká geologická služba). Plánované otevření D8 17. prosince by tak nedoporučil. Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl ČTK řekl, že Cajz nemá aktuální údaje. Dokončovaná část D8 i její okolí jsou podle něj stále sledovány a nevykazují problémy.

Rozestavěná dálnice D8 z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa se dlouhodobě potýká s nestabilitou podloží. V červenci 2013 se po silných deštích utrhl svah u Litochovic na Litoměřicku. Sesuv zavalil rozestavěný úsek D8 asi v délce 200 metrů a značně poškodil i nedalekou železniční trať. Podle ministerstva dopravy může za sesuv nedaleký kamenolom. Správce silnic a železnic už jeho majitele, společnost Kámen Zbraslav, zažaloval o uhrazení zhruba miliardové škody. Společnost vinu odmítla.

"Znám geologickou stavbu. Vím, že je to nebezpečné od samého počátku, a obávám se, že veškerá nebezpečí ještě nejsou ošetřena," uvedl dnes Cajz v ČT. Stavbu D8 v televizi kritizovala i bývalá pracovnice ŘSD Miloslava Pošvářová, odvolaná z ředitelství předloni, která působí ve Stínovém ŘSD založeném podnikatelem v dopravě Radimem Jančurou. Podle Pošvářové chybí na stavbě síť bodů pro měření změn na daném úseku dálnice po uvedení do provozu. Mluvčí ŘSD ale řekl, že ředitelství má informace z čidel na stavbě každou hodinu a podle měření nevykazují ani dříve problematická místa žádné potíže.

"Je monitorováno sondami celé širší okolí stavby, abychom věděli nejen, co se děje přímo na stavbě. Osazené čidly máme i klíčové body stavby a každou hodinu máme online z nich aktuální měření," řekl ČTK Rýdl. Geolog Cajz podle něj není součástí realizačního týmu dálnice. "Nemá relevantní data, nemá dokumentaci a nezná tu stavbu. ŘSD kromě svých expertů spolupracuje denně s Českou geologickou službou či se stavební fakultou," dodal Rýdl. ŘSD podle něj také požádalo o spolupráci slovenské stavaře, kteří mají velké zkušenosti se stavbami v kopcovitém terénu.

Aby bylo možné problematický úsek D8 zodpovědně otevřít, bude podle Pošvářové i Cajze nutné sbírat data z monitoringu nejméně rok. "Pohyby nejsou nějak katastroficky rychlé. Pokud se to bude dobře monitorovat, tak se bude dlouho dopředu vědět, že se tam něco připravuje," doplnil Cajz.

D8 z Prahy na Ústí nad Labem a dále k hranicím s Německem se buduje již přes čtvrt století. Ministerstvo dopravy nyní potvrdilo v materiálu pro pondělní jednání vlády, že termínem zprovoznění chybějící části je 17. prosinec. Ministr Dan Ťok připustil letos v říjnu možné oddálení otevření stavby kvůli nestabilnímu podloží nedaleko starého sesuvu, pokud by se ukázalo, že problém může ohrozit dopravu. To se ale nyní zřejmě nestane.

Moderátor dnešní televizní diskuse Moravec uvedl, že šéf ŘSD Jan Kroupa nevyužil pozvání do Otázek Václava Moravce. Podle mluvčího ŘSD Kroupa nabídl jiný termín nebo účast právě mluvčího organizace Rýdla, na což ale podle něj televize nepřistoupila.