Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Kritika ČT za zpravodajství o volbách v USA. Podle RRTV ho manipulovala ve prospěch Hillary Clintonové

Kritika ČT za zpravodajství o volbách v USA. Podle RRTV ho manipulovala ve prospěch Hillary Clintonové

Při nedávném souboji o post amerického prezidenta nepřinášela Česká televize svým divákům nestranné informace. Uvádí to zpráva Rady pro rozhlasové a televizní vysílání. Mluví o nadržování jednomu z kandidátů. Pochybila podle ní i televize Prima, konkrétně v reportážích o integraci uprchlíků z Iráku v Česku. 

Podle Rady pro rozhlasové a televizní vysílání bylo problematické vysílání speciálu zpravodajské ČT24 pod názvem Americká volební noc, který se věnoval tamním prezidentským volbám. Zpráva hovoří o nevyváženém a neobjektivním zpravodajství „během něhož docházelo k nadržování jedné straně, zejména soustavnou a zcela jednostrannou kritikou jen jednoho z kandidátů na amerického prezidenta“.

Rada kritizuje zpravodajství ČT za speciál, který ČT24 odvysílala 9. listopadu 2016 od 3.00 do 8.00. Zpráva konkrétně zmiňuje momenty, ve kterých mělo zpravodajství pochybit, včetně citací moderátorů.

RRTV vytýká konkrétní okamžiky, mnohdy i zdánlivé maličkosti, například manipulativní spojení obrazu a slova během reportáže o postoji amerických celebrit k oběma kandidátům. Při kritice Trumpa se objevily na obrazovce celebrity, které mu vyjádřily podporu. Radní toho hodnotí jako „podsouvání obrazové informace do falešného kontextu s komentářem tedy vytvořilo nepravdivý a zavádějící obraz reality.“

RRTV kritizuje i Primu
Od Rady to schytala i Prima. Té RRTV vytkla pochybení v reportážích o integraci uprchlíků z Iráku v Česku. Podle Rady tyto příspěvky nedokázaly oddělit hodnotící komentáře od zpravodajských informací. V některých příspěvcích (např. o plánovaném odchodu skupiny Iráčanů z ČR) mělo docházet k prolínání zpravodajského obsahu a hodnotících komentářů moderátorů a redaktorů relace. „Kritici přitom tehdy tvrdili, že jsme reportáž nebo vyjádření George Batty zmanipulovali. Teď se ukazuje, že lidé skutečně stoprocentně spokojeni nebyli“, uvádí jako příklad zpráva RRTV. Diváci si tak na základě odvysílaného obsahu nemohli podle Rady utvořit vlastní nezávislý názor. Redakční komentáře označila zpráva za zaujaté.

Kritiku si ČT24 vysloužila i za rozhovory ať už ve studiu nebo natočených mimo něj. Podle zprávy Rady dala ČT sice v pořadu široký prostor k čtyřem respondentům, občanům USA, jenže všichni podle RRTV měli být zcela prokazatelně příznivci Hillary Clintonové a odpůrci Donalda Trumpa. „Byli tedy pozváni hosté zastupující výhradně jen jednu stranu, a to v poměru 4:0. Tento výběr respondentů výrazným způsobem ovlivnil vyznění pořadu. Provozovatel se tedy v uvedených případech dopustil porušení povinnosti poskytovat objektivní a vyvážené informace nezbytné pro svobodné vytváření názorů“, uvádí zpráva RRTV.

Zástupce šéfredaktora zpravodajství ČT František Lutonský na twitteru kritiku výběru hostů odmítl a jmenoval několik konkrétních respondentů, kteří se ve vysílání objevili.

 

Rada upozorňuje také, že ČT opakovaně neoddělila názory nebo hodnotící komentáře od zpravodajských informací. Od moderátorů nebo reportérů tak například zaznělo, že „Ženy jsou velkým břemenem muže, který dvacet let vlastnil soutěž Miss Universe.“, uvádí RRTV.

Problematické bylo podle Rady i to, že vysílání spojovalo možné vítězství Trumpa s pocitem ohrožení, nebezpečím nebo jinak obecně negativními jevy. A to i prostřednictvím účelově řazených informací nebo – podle Rady – emočně zabarvených dotazů moderátorů. „Nakolik, tedy podle názoru některých expertů, může být Donald Trump v Bílém domě ohrožením bezpečnosti, světové bezpečnosti možná můžeme říci?“ dává za příklad zpráva RRTV otázku moderátora ČT.  

 

RRTV má výhrady i ke zdrojům informací, ze kterých zpravodajský kanál čerpal. Tím hlavním byl podle Rady americký kanál CNN. Podle všeho mělo jít o televizní program, který před volbami otevřeně sympatizoval s Hillary Clintonovou. „Tento výběr zdroje informací přispěl rovněž k celkově jednostrannému vyznění pořadu Americká volební noc,“ dodává zpráva RRTV. 

 

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek