Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Likvidační pokuty pro české řidiče v zahraničí. Dopravci znovu napadají zákony o povinné minimální mzdě

Likvidační pokuty pro české řidiče v zahraničí. Dopravci znovu napadají zákony o povinné minimální mzdě

Čeští dopravci dali znovu najevo vážné obavy z dopadů zákonů, které platí v Německu, Francii a nově taky v Rakousku. Tyto normy tuzemským dopravcům nařizují, aby svým řidičům vypláceli alespoň minimální mzdu obvyklou v těchto státech. K tomu se přidávají i další administrativní požadavky a pro tuzemské firmy to znamená nečekaně velkou zátěž.

Ačkoli sporné zákony platí například v Německu už dva roky, nalézt kompromis se dosud nepodařilo. Policie naopak přestala situaci tiše tolerovat a přikročila k pokutování českých řidičů, jak INFO.CZ už před časem informovalo.

Obavy českých dopravců proto neopadají. Jsou naopak ještě větší. Pokud evropské státy začnou důsledně uplatňovat sankce za nedodržení zákona, bude to pro české dopravní firmy likvidační, uvedl prezident sdružení dopravců ČESMAD Bohemia Vladimír Starosta.

Evropská komise i Evropský parlament řeší, jak s danou situací naloží. Podle europoslankyně Martiny Dlabajové (ANO) nejsou národní protekcionistické předpisy v souladu s evropským právem.

Někteří dopravci už ve Francii, která je v kontrolách nejaktivnější, pokuty dostali. „Zatím to bylo několikrát 100 eur (2700 korun) za chybějící dokumenty, o něco vyšší pokuty za přestávky řidičů. Zatím to beru jako daň na oltář současného dění, ale takto nelze pokračovat,“ řekl Starosta.

Zákony například vyžadují po dopravcích, aby měli různé dokumenty přeložené do němčiny či francouzštiny, předem hlásili v daném státě, kam jedou a co vezou, ve Francii měli například kontaktní osobu, což jsou pro dopravce obrovské náklady navíc.

První s ochranářským zákonem přišlo Německo už na začátku roku 2015. „Snažíme se s tím bojovat a nejvíc by proti tomu měla bojovat Evropská komise. Ta se tomu věnuje dva roky, ale neudělala nic. Ani nepozastavila vymáhání těchto opatření, dokud se neprokáže, zda jsou či nejsou v souladu s evropským právem. Je z toho vysoce politická záležitost,“ řekla Dlabajová.

Do Evropského parlamentu by se měla na podzim dostat směrnice o vysílání pracovníků, která řeší podmínky pro zaměstnance, které vyšle firma do zahraničí. Týká se i dopravy. „Je snaha dopravu z toho vyjmout. Uvidíme, k jakému se dojde kompromisu,“ řekla Dlabajová. Podle ní směrnice rozdělila Evropu více než cokoliv předtím. „Dohoda bude velmi těžká. Západní státy se bojí, že lidé a služby z východní a střední Evropy seberou práci jejich lidem. Proti těmto předsudkům je potřeba bojovat,“ doplnila europoslankyně.

Podle Starosty problém vznikl především proto, že někteří dopravci provozují dlouhodobě dopravu na území jiného státu, než kde jsou registrovaní. „To západním kolegům vadí a po právu. Bohužel zákony dopadají i na běžnou mezinárodní dopravu a výměnu zboží,“ poznamenal Starosta. Proto ČESMAD navrhuje kompromis, kdy by se dopravci vzdali tohoto typu podnikání a běžná mezinárodní doprava by zůstala nedotčená.

 

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek