Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Měsíc od spuštění Centra proti terorismu a hybridním hrozbám. Co zatím dokázalo?

Měsíc od spuštění Centra proti terorismu a hybridním hrozbám. Co zatím dokázalo?

Centrum proti terorismu a hybridním hrozbám budilo emoce ještě před začátkem svého působení. Ze strany některých politiků, včetně prezidenta Miloše Zemana, čelilo nařčením, že bude cenzurovat obsah médií a internetu. Server Lidovky.cz se podíval na to, co úřad na odhalování dezinformací za první měsíc provozu odhalil. 

„Za pět týdnů fungování centrum vyvracelo tři závažné dezinformace a šířilo informace a osvětu z oblasti ochrany měkkých cílů," informoval server Lidovky.cz mluvčí ministerstva vnitra Jiří Korbel.

Tři odhalené nepravdy

Šlo o případy, na které centrum upozorňovalo ještě před svým spuštěním. První zpráva se týkala údajné ruské manipulace s českými prezidentskými volbami, která vyšla v ruské informační agentuře URA.ru. Vyplývalo z ní, že za volbou Miloše Zemana stáli ruští podnikatelé, upozorňují novináři serveru Lidovky.

Pracovníci úřadu také vyvrátili informace o tom, že atentátníci z berlínských vánočních trhů se nacházejí na území Česka. Podle centra šlo o takzvaný hoax, neboli poplašnou zprávu.

Ke stejnému závěru došlo i u příspěvku organizace Never Again Canada, která upozorňovala na pokus o znásilnění dívky muslimským migrantem v Evropě. Ve skutečnosti šlo o incident před pražským policejním prezidiem, kde narkoman napadl a oloupil dealerku drog, píší Lidovky.cz.

Bezpečnost při volbách

Kromě odhalování dezinformací se centrum zaměřuje také na identifikaci takzvaných měkkých cílů. Vznikl proto speciální tým expertů, který má dohlížet například na bezpečnost průběhu voleb. „Pokusy ovlivňovat volby a obavy z rizik jejich ovlivnění jsou hlášeny z řady zpravodajských služeb partnerských států. Jakkoli ministerstvo nemá v současné době žádné konkrétní poznatky o ohrožení řádného průběhu voleb, za daných okolností nezbývá než vážně se zabývat tímto rizikem i v případě nadcházejících voleb v Česku,“ okomentoval Korbel vznik skupiny, která má tento úkol na starosti.

Ačkoli vznik centra vyvolal mezi některými uživateli internetu vzrušené debaty a emoce, ukazuje se, že realita tak dramatická není. Podle průzkumu Nielsen Admosphere jeho vznik zaznamenala jen pětina dotázaných a jen 1 % z pětistovky respondentů si vzpomnělo na jeho přesný název. Jen necelá třetina respondentů si myslí, že alespoň částečně ví, jak útvar funguje.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek