Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Právo být offline: dočkáme se i v Česku?

Právo být offline: dočkáme se i v Česku?

Francie se rozhodla zakročit proti tomu, aby si přetížení zaměstnanci museli vyřizovat pracovní korespondenci i mimo pracovní dobu. Tamní společnosti s více než 50 zaměstnanci se musí od nového roku dohodnout s těmito pracovníky na době, během které nemusí odpovídat na e-maily. Ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová (ČSSD) by takový návrh podpořila, politici z jiných stran jsou skeptičtí, píše Blesk.cz.

Pracovní týden ve Francii má od roku 2000 jen 35 hodin, a tak řada zaměstnanců nestíhá. Řeší to pak tím, že si část práce nosí domů – například ve svém volnu vyřizují e-maily. To ale letos ve velkých podnicích skončilo, vláda jim zatrhla chtít po svých zaměstnancích odpovídat na e-maily i po pracovní době.

Co na to čeští politici? Nestálo by za to přemýšlet v dnešní době o něčem podobném? Ministryni práce Michaele Marksové se nápad zamlouvá. „Já s tím souhlasím. V tuto chvíli zatím v zákoníku práce upravujeme pravidla pro práci z domova, aby mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem byla jasná dohoda, kdy přesně se pracuje a kdy nikoli. I to ale vyvolalo negativní reakce, řada lidí zřejmě o jasná pravidla nestojí. V tuto chvíli nic jiného v této oblasti nepřipravujeme,“ uvedla pro Blesk.cz.

Narážela na kritizovanou regulaci práce z domova, takzvanou home office, která má platit od dubna. Podle kritiků povedou přísnější bezpečnostní pravidla až k zániku tohoto benefitu. Marksová se ale brání, že se jedná o zavádějící informace, přičemž podle ní není pravda, že by k někomu domů chodili inspektoři na kontroly.

Právě na to ve své kritice naráží místopředsedkyně TOP 09 specializující se na sociální témata Markéta Adamová. „Snaha řídit všechno zákonem je u nás vlastní současné vládě a zejména paní ministryni Marksové, která se podobnými nesmysly ráda inspiruje. Třeba jako ohledně práce z domova, kterou by nejraději tak regulovala, že hrozí její zánik. V konečném důsledku tím tedy těm, které chce údajně chránit, uškodí. A s tímto opatřením ohledně e-mailů si myslím, že by to bylo velmi podobné,“ uvedla pro Blesk.cz.

Nesouhlasí ani další opoziční specialistka na sociální oblast, Lenka Kohoutová z ODS. „Čím více nařízení, tím více nesmyslů. Ne všichni vyřizují pracovní e-maily po pracovní době. Pro takový zákaz bych nebyla,“ uvedla.

Stejný názor ale mají i kolegové Marksové z koalice. „Toto opatření nepodporuji. My naopak podporujeme zkrácené úvazky, možnost práce z domu,“ řekl Blesk.cz předseda poslanců KDU-ČSL Jiří Mihola. 

Novinku nevítá ani poslankyně Radka Maxová z ANO, která považuje práci po pracovní době v některých případech za samozřejmou. „Vzhledem k pracovním povinnostem mým i mých asistentů si nedovedu představit, že bychom neměli pracovat po uplynutí standardní pracovní doby. Pokud se člověk věnuje nějakému povolání, nikoliv zaměstnání od–do, tak prostě musí počítat a počítá s tím, že určitý čas věnuje práci i po pracovní době. Ani si nedovedu představit, jak by to dělali všichni podnikatelé, OSVČ, soukromé firmy, kulturní organizace a další a další, kdyby to prošlo. Takže ne, takový zákon bych určitě nepodpořila,“ odmítla.

Text vyšel na serveru Blesk.cz. Další zprávy zde.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek