Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Romům chybí motivace. Vědí, že ani se vzděláním pro ně nebude hledání práce jednoduché, tvrdí aktivistka

Romům chybí motivace. Vědí, že ani se vzděláním pro ně nebude hledání práce jednoduché, tvrdí aktivistka

Diskriminace romských dětí v českých školách je stejná jako před deseti lety, kdy Evropský soud pro lidská práva odsoudil ČR za to, že přeřazením 18 romských dětí do zvláštních škol porušila jejich právo na vzdělání. V rozhovoru s ČTK to dnes řekla organizátorka romských komunit v Ostravě Jolana Šmarhovyčová. Romští rodiče by přitom podle ní měli zájem o lepší vzdělávání svých dětí, kdyby je většinová společnost více respektovala a kdyby měli lepší informace.

Šmarhovyčová na dnešní mezinárodní konferenci Společně ve škole: další kroky ve vzdělávání Romů v České republice ČTK řekla, že je těžké motivovat romské rodiče, kteří o důležité roli vzdělávání pochybují.

„Romové jsou demotivovaní. Jejich děti ztrácí sny. Vědí, že i když budou vzdělaní, tak najít práci jako Rom není jednoduché,“ uvedla. Podle ní by byli motivovanější, kdyby měli pocit, že je většinová společnost vnímá více pozitivně.

Spolu s dalšími romskými dobrovolníky se snaží ve vlastní komunitě iniciovat a šířit aktivity, kde by se Romové dověděli více o smyslu vzdělávání. Na druhou stranu by se ale podle ní měli politici jasně distancovat od rasismu a diskriminace a nepodléhat náladám ve společnosti.

Romští rodiče podle ní často neví, že je rozdíl mezi kvalitou škol. „Ještě když byly praktické školy, tak rodiče vůbec nevěděli, že jejich děti chodí na praktickou školu,“ podotkla. Rodičům je podle ní třeba to vysvětlit.

Šmarhovyčová poznamenala, že všechny děti by měly mít stejný přístup ke vzdělávání bez ohledu na zájem rodičů. „Jde o práva dítěte. Děti z dětských domovů žádné rodiče nemají a také se vzdělávají,“ podotkla.

Ve společnosti se často objevuje názor, že Romům na vzdělávání nezáleží. Podle Olgy Kusé z Agentury pro sociální začleňování to tak ale není. Na dnešní konferenci upozornila, že jde o silný stereotyp, který je třeba u většinové společnosti vyvrátit. Není ale zřejmě snadné nalézt způsob, jak to udělat.

Stereotyp a předsudky podle účastníků konference vedou ke vzniku segregovaných škol. „Ředitelé se bojí toho, že když přijde více romských dětí, přestanou tam chodit ostatní děti a ze školy se stane postupně výlučně romská škola, kde se vzdělávají segregovaně,“ řekla předsedkyně Asociace romských rodičů Žaneta Mirgová.

Odborníci na společné vzdělávání se na konferenci shodli, že je nutné vysvětlovat výhody společného vzdělávání všem rodičům bez ohledu na to, zda patří k většinové společnosti, menšině či mají handicapované dítě. Školy ale musí zároveň zlepšit kvalitu a vytvořit takové podmínky, ve kterých se dětem bude líbit bez ohledu na původ nebo handicap spolužáků.

V České republice žije odhadem 300.000 Romů, tedy přibližně tři procenta populace. Navzdory snahám o ukončení odděleného a podprůměrného vzdělávání Romů se s ním podle lidskoprávních organizací romské děti stále setkávají.

V posledním školním roce Romové tvořili v Česku zhruba čtyři procenta žáků, v takzvaných zvláštních školách ale jejich podíl činil skoro 15 procent. Téměř čtvrtina romských chlapců a děvčat také chodila do základní školy, kde většinu jejich spolužáků představovali Romové. Získávají podprůměrné vzdělání, které je odsuzuje k špatně placeným zaměstnáním a k životu v sociálním vyloučení, upozorňují aktivisté.