Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

S panákem v ruce, ale i kolíčkem na nose. Proč Andrej Babiš na sociálních sítích válcuje své soupeře

S panákem v ruce, ale i kolíčkem na nose. Proč Andrej Babiš na sociálních sítích válcuje své soupeře

Ministr financí Andrej Babiš pomalu rozjíždí předvolební kampaň. Šéf hnutí ANO objíždí české hospody a provozovatelům vysvětluje, proč zavedl elektronickou evidenci tržeb. Fotky s místními u piva nebo s panákem v ruce pak obratem dává na sociální sítě. Vicepremiér se na veřejném profilu nebojí ani zveřejňování některých detailů z osobního života. Svým facebookovým přátelům a sledujícím už se představil nejen v pyžamu, při vyměšování, ale třeba i s kolíčkem na nose.

Andrej Babiš vsadil na lidovou kartu. Poslední dny plní svůj facebookový profil fotoalby z návštěv hostinců a tanečních zábav, kde osobně debatuje jak s hostinskými, tak místními. Leckde si s nimi i připije. Pod svými příspěvky sbírá obvykle i tisíce lajků.

„Andrej Babiš sociálních sítí využívá šikovně, jelikož na nich dokáže umě relativizovat neúspěchy své či svého hnutí, stejně tak se mu daří prodávat na sítích své úspěchy. Sociální sítě využívá i k budování své image nepolitika a ukazováním i osobních fotografií se vymezuje vůči tradičním politikům, kteří jsou jeho oponenty,“ vysvětluje pro INFO.CZ politolog z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy Kamil Švec.

Šéf hnutí se rád profiluje jako otevřený a lidový. A evidentně to zabírá. „My máme velikánskou radost z něj, poněvadž není politik, je to obyčejnej člověk kouzelnej, kterej nás má rád a my jeho,“ rozplývá se v úterním videu z restaurace v Bílé Třemešné seniorka.

Nedávno zase zveřejnil na facebooku fotku s manželkou, dětmi a německým ovčákem Maxem s informací, že jim pes zemřel. „To je mi líto, pane ministře, pro děti to musí být velká ztráta, možná ale nové šťěnátko pomůže zahnat dětský smutek,“ komentují lidé politikův status. „Taky nejsem Babišuv fanda, ale je mi líto, že mají v rodině ztrátu čtyřnohého přítele. Kdo má rád zvířata, má rád i lidi, možná přehodnotím svůj přístup k Babišovi,“ stojí v dalším z mnoha stovek komentářů.

 

Nejsem politik

„Chování politiků na facebooku, kdy prozrazují informace ze svého soukromí, je dlouhodobou aktivitou. Neváže se tedy ke konkrétní kampani, ale je to součást procesu budovaní osobní značky. Konkrétně Andrej Babiš se snaží vytvářet značku jakéhosi bodrého miliardáře, který se obětoval a vstoupil do politiky, aby pomohl občanům – sice jezdí drahými auty a má ohromné bohatství, ale je to vlastně obyčejný člověk. Přesně tohle dokáže pomocí sociálních sítí velmi dobře vykreslit,“ řekl pro Info.cz Karel Komínek z Institutu politického marketingu.

Zejména na Vánoce pak poodhaluje své soukromí fotkami štědrovečerní tabule nebo dárky, které dostal. Před třemi lety zaujal vicepremiér sociální sítě fotkou, kde v teplákovém overalu od dcery pózuje u vánočního stromku. „Babiš na sociálních sítích ukazuje normální rodinný život, tím se přibližuje voličům. Navíc jej také často vidíme v neformálním oblečení a na billboardech nemívá sako. Tím se Babiš staví do opozice k tradičním politikům, vůči kterým se ANO tak silně vymezuje,“ dodává pro INFO.CZ odborník. 

Pisoárem do bulváru

Své příznivce a followery se rozhodl podobně obohatit i snímkem ve flanelovém kostkovaném pyžamu. Největší emoce i reakce politiků ovšem vzbudila jeho fotka z festivalu Votvírák, kde se svými píáristy nechal zvěčnit u provizorního plastového pisoáru.

Komínek pak připomíná, že kontroverzní snímky politika i bez nosného politického sdělení mu bezpečně zajistí místo v médiích. „Fotky u pisoáru nebo v pyžamu jsou krásným příkladem toho, co si může politik dovolit, pakliže dlouhodobě komunikuje konzistentně. Zatímco fotka Bohuslava Sobotky u pisoáru by vypadala velmi nepatřičně, Andrej Babiš tím jednoduše dokumentoval, že i on je obyčejný člověk, který musí na záchod. Navíc si na ten pisoár vystál frontu (bylo v popisku), bylo to na hudebním festivalu a Babiš na sobě měl tričko – kdo by to od ministra financí čekal? Nesmíme také zapomenout na to, že touto jedinou fotografií získal Babiš prostor v řadě bulvárních i seriózních médií, který by jej jinak stál miliony korun,“ říká Komínek. 

Hubneme se Škromachem

Andrej Babiš není jediným mezi českými politiky, kterému sociální sítě pomáhají ukazovat veřejnosti střípky ze soukromí. Jihomoravský sociální demokrat a bývalý místopředseda Senátu Zdeněk Škromach svůj facebook snímky z domova plnil vždy poctivě. Pozdrav polonahého politika sedícího po pás v dětském nafukovacím bazénku se skleničkou vína se už stal legendou. Politik se ostatně nikdy před objektivy neostýchal. S deníkem Blesk kdysi zdokumentoval svoji cestu za štíhlejší linií: s úsměvem pózoval na váze, ve cvičebním úboru visel na ribstole a čtenářům ukazoval i obsah lednice. Ve spotu v rámci předvolební kampaně do loňských senátních a krajských voleb spolu s tehdejším jihomoravským hejtmanem Michalem Haškem společně pekli rybu. Snaha přiblížit se v růžové zástěře lidu ale tehdy nevyšla.

Pán v saku

Opačný přístup má jejich stranický šéf Bohuslav Sobotka. Ten naopak své soukromí přísně střeží. Předsedu vlády jen těžko voliči uvidí, jak na kole objíždí koupaliště, s kuchařskou čepicí rozlévá na kampani guláš nebo aby dával fotky z víkendu na chatě na facebook. Dokonce prý před Vánoci odmítl podle Hospodářských novin návrh marketingové agentury vyfotit se  s kaprem.

Před publicitou dlouholetý politik schovává i svou rodinu. Zatímco Andrej Babiš vkládá na sociální sítě vtipná videa se ženou a dětmi, bývalý šéf ČSSD Jiří Paroubek nebo třeba Petr Hulinský (ČSSD) pózovali s rodinnými příslušníky i na předvolebních plakátech, Bohuslav Sobotka si svůj osobní život hlídá. Manželku Olgu měla média možnost vidět jen párkrát na nejdůležitějších oficiálních akcích. Po letošním tradičním novoročním obědě s prezidentským párem před novináři nevystoupila.

O tom, co vlastně šéf kabinetu a předseda vládní strany dělá mimo politický život, jaké jsou jeho koníčky, ví mezi veřejností asi jen málokdo. Nebývá pravidelně vidět na hokejových utkáních, nefotí si selfie na biatlonu ani na koncertech populárních hudebních kapel.

"Úředník bez emocí"

„Zde se podle mne jedná o osobnostní nastavení Bohuslava Sobotky, který prostě není extrovertní a ochotný do politiky zapojovat rodinu. To mu ovšem určitě nepomáhá u voličů. Kvůli jeho vystupování, slovnímu projevu a málo projevovaným emocím má osobní značku spíše nudného úředníka, který se ocitl na vrcholné politické pozici,“ říká expert na politický marketing Komínek s tím, že premiérovi by ovšem podobné facebookové exhibice jako v případě jeho největšího politického konkurenta z hnutí ANO u voličů neprošly.

Babišova osobní prezentace na sociálních sítích spolu s jednoduchou a obecnou rétorikou jeho hnutí, které ve volbách boduje, soudě dle preferencí voliče v současnosti táhne víc než jasný program politických stran s vymezenou ideologií. „Bohuslav Sobotka je právě tím představitelem tradičního politika, který se snaží prezentovat spíš ideje své strany, respektive vlády. Politika by měla být spíš o programu a o idejích, tím jak se vyprazdňuje, je stále více upřednostňována ta nepolitická rovina, příběhy a fotky ze soukromí, které mají nalákat voliče namísto programu,“ myslí si politolog Švec.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek