Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Sobotka chce bojovat za lepší Fantu či Lentilky. Jaké další zboží mají na Západě kvalitnější?

Sobotka chce bojovat za lepší Fantu či Lentilky. Jaké další zboží mají na Západě kvalitnější?

Stačí se podívat na složení některých potravin na pultech v Ústí nad Labem, pak v hodinu vzdálených německých Dráždanech a zákazník se nestačí divit. Výrobek má stejný obal a dokonce i název, ale kvalita je často u našich západních sousedů lepší. Proti tomu se teď staví premiéři zemí Visegrádské skupiny – Česka, Slovenska, Maďarska a Polska.  

„Nelze souhlasit s představou, že jsou snad tady občané první a druhé kategorie. Že pro část občanů se nabízí zboží, které je prvotřídní, a pro část evropských občanů se nabízí zboží, které má stejnou značku, stejný obal, je třeba od stejného výrobce, a přitom je méně kvalitní. S takovouto praxí se v žádném případě nesmíme smířit," zdůraznil český premiér Bohuslav Sobotka před blížícím se volbami.

Zatímco návrhy ČSSD na zdanění bohatých a možná spolupráce s komunisty sklidily kritiku, potraviny jsou bezpochyby téma, které by mohlo zaujmout víc – dvojí kvalita zboží vadila v loňském roce podle průzkumů 88 procentům lidí.

Evropská komise by podle Sobotky měla zadat studii ohledně kvality potravin, které se pod stejnou značkou a od stejného výrobce prodávají v různých částech EU, a následně by měla zpřísnit pravidla, aby nedocházelo k šizení spotřebitelů. Podle něj se totiž lidé často domnívají, že kupují ověřenou značku, kvalita se přitom stát od státu liší.

Kde byl v minulosti problém?

Případů rozdílné kvality byla celá řada. Vysoká škola chemicko-technologická provedla v roce 2015 srovnání 24 výrobků a zjistila, že balení i cena je často velmi podobné, kvalita se ale u třetiny výrobků lišila. Mezi nejproblematičtější patřila třeba masová konzerva lančmítu od firmy Tulip, jejíž hlavní složkou byl drůbeží separát. Stejný produkt v Německu přitom obsahoval výhradně vepřové maso, přestože oba výrobky pocházely ze stejné továrny v Dánsku.

Jak zjistil minulý rok časopis dTest, největším problémem nejsou ani tak zavedené značky (i když i u nich se najdou někdy alarmující rozdíly), jako spíše zboží vyrobené přímo pro supermarkety. Značka Clever prodávaná v Bille například nabízela toustovou šunku v Rakousku, která obsahovala 91 procent masa, ta česká si pomáhala zahušťovadly, bylo v ní pouze 72 procent masa, cena se přitom dramaticky nelišila. U jahodových jogurtů Clever bylo zase na první pohled vidět, že ty rakouské obsahují více jahod. Zajímavé ale je, že při ochutnávce většina přítomných označila v Česku prodávaných výrobek jako lepší, protože ten z Rakouska jim připadal příliš sladký.

V souvislosti s rozdílnou kvalitou potravin jsou asi nejznámější ovocné limonády. Zatímco ty západní většinou obsahují ovocnou složku a cukr, ty české jsou dochuceny glukózo-fruktózovým sirupem a obsahují jen nepatrný podíl ovocné šťávy. Problematický je třeba výrobce Fanty, který prodává v některých zemích limonádu obsahující 12 nebo dokonce i 20 procent ovocné šťávy a jinde, například u nás, jen 3 procenta.

Kritizované byly také oblíbené Lentilky. Ty české obsahují mnohem méně čokolády než ty německé, které se tam prodávají v totožném obalu pod názvem Smarties. Výrobci nicméně argumentují tím, že vycházejí ze zvyklostí a chutí spotřebitelů, jinými slovy – lidem z „Východu“ podle nich náhražky či umělá sladila více chutnají.

Rozdílnou kvalitu potravin zbytek Evropy jako velký problém nevnímá, uvádí dTest. Například v Německu reportáž v tamním rozhlase z roku 2012 konstatuje, že český zákazník koupí to, co by už německý nekoupil. Podle studie vypracované německým spolkovým ministerstvem zemědělství z roku 2014 Ćeši dávají přednost domácím výrobkům a jsou ochotni za kvalitu připlatit. Teď je tedy i na prodejcích, aby Čechům měli co nabídnout. 

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek