Stěžejní argument padl. Hedvábná stezka přes Česko nepovede

Stěžejní argument padl. Hedvábná stezka přes Česko nepovede

Vysokorychlostní železnice, která má kopírovat legendární Hedvábnou stezku, nepovede přes území České republiky. Jednalo se přitom o jeden z hlavních argumentů zastánců spolupráce s Čínou, proč s východoasijským kolosem kooperovat. Na vývoj upozornily Lidové noviny. 

Z Číny přes středoasijské republiky, Írán, Istanbul a Moskvu až po německý Duisburg, Rotterdam a Benátky. To je trasa takzvané nové Hedvábné stezky, vysokorychlostní železnice, která spojí Čínu s Evropou a pomůže tak utužit obchodní svazky mezi světadíly.

Nebude ovšem procházet přes české území, jak často uváděli zastánci úzké spolupráce České republiky s komunistickou Čínou. Nejbližší napojení na dráhu, bude v polské Lodži, jak informovaly Lidové noviny. „Pokud bylo takto rozhodnuto, je to promarněná příležitost,“ přiznal Tomáš Hülle, prezident Czech China Entrepreneurs Forum (CCEF).

Hedvábná stezkaHedvábná stezkaautor: E15

Železnice, o které hovoří čínský prezident Si Ťin-pching od roku 2013, má mít pro státy, kterými bude procházet hned několik výhod. Kromě usnadnění dopravy zboží se jedná také o zisky spojené s výstavbou logistických center, která bude třeba nově vybudovat. Českou republiku z pochopitelných důvodů mine rovněž námořní část nové Hedvábné stezky.