Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Tesco pobouřilo vánoční reklamou s muslimy. Ozývají se i oni sami

Tesco pobouřilo vánoční reklamou s muslimy. Ozývají se i oni sami
 

Závěr roku je tradičně ve znamení reklamní bitvy všech možných prodejců, kteří s ostatními soutěží o zákazníky. Jedním z velkých hráčů je společnost Tesco. Ta v Británii vyslala do světa vánoční spot, ve kterém 14 různých rodin slaví Vánoce. Tesco do reklamy zakomponovalo i muslimskou rodinu, což mnoho lidí na sociálních sítích pobouřilo. Ovšem údiv zaznívá i od muslimů. Své důvody v textu pro The Independent shrnula Nafisa Bakkarová.

Zkušenost s tím mají i Češi – stačí vzpomenout modela černošské pleti nebo vymazané kříže z řeckých kostelů. Tentokrát budí snaha o vyrovnanost přehnané pozdvižení ve Velké Británii, kde řetězec Tesco do vánočního klipu zahrnul slavící muslimskou rodinu. Společnost prý chtěla Británii zobrazit v celé její rozmanitosti, a tak ve spotu vsadila na multikulturalismus a zařadila hned 14 různých rodin.

V jedné scéně se objevují tři muslimky, jak se společně objímají, a malé dítě. Nacházejí se v domě vyzdobeném pestrou vánoční výzdobou včetně věnce na dveřích. Lidé na sociálních sítích začali po zhlédnutí reklamy hned útočit na společnost Tesco, že neměla muslimy do reklamy zařazovat.

Muslimové sice považují Ježíše Krista za jednoho z Božích proroků, ale ne za Božího syna, a tak vánoční svátky jako takové neslaví. Komerční podoba Vánoc spojená s dobrým jídlem, přáteli a chvílemi klidu je ovšem – tím spíše v multikulturních metropolích Británie – něco jiného.

Spot se nicméně nezalíbil ani Nafise Bakkarová, která v textu pro The Independet sepsala své výhrady. V reklamě totiž zaznívají slova, že krocan je možný v každé podobě a že nezáleží na tom, jak Vánoce slavíte – krocana v Tescu zkrátka „mají pro každého“. Žena proto zavolala do společnosti, aby si ověřila, jestli mají halal krocana, kterého by mohla jíst. Zákaznický servis odpověděl, že halal krocany nemají a nebudou mít ani před Vánoci. Tvrzení o „multikulturním“ servisu rázem dostalo trhliny a připomínalo spíše lživou reklamu.

Tesco argumentuje tím, že chtělo poukázat na fakt, že si v Británii mohou užít Vánoce úplně všichni a nechtělo nikoho diskriminovat. Je to navíc úplně poprvé, co do své reklamy zakomponovalo muslimy. Bohužel tím asi způsobilo víc škody než užitku. Co se však reklamě nedá upřít je, že si získala velkou pozornost, a to i za hranicemi. Minimálně v tomto směru tedy svůj účel splnila.