Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

V Brně plánují velkolepé metro. Už mají i jízdní řády

V Brně plánují velkolepé metro. Už mají i jízdní řády

O tom, že by bylo Brno oproti Praze pozadu, už dávno nemůže být řeč. Alespoň to naznačil respektovaný server Numbeo.com, který před časem uvedl, že městem s nejvyšší životní kvalitou není Praha, ale právě Brno. A nyní míří druhé největší české město ještě výš – chystá dokonce metro. Plán proveditelnosti i jízdní řády jsou už hotové. Informoval o tom server iDnes.cz. 

Zní to banálně, ale přesto si to připomeňme: V České republice je metro jen v Praze. V budoucnu by tomu ovšem mohlo být jinak. A nemluvíme o nijak vzdálené budoucnosti. Ambiciózní plán na stavbu metra v Brně je totiž hotový – připravena je studie proveditelnosti i jízdní řády. Metro by mělo jezdit každých pět minut a od severu k jihu by mělo být patnáct zastávek, z toho sedm pod zemí.

Metro v Brně by mělo cestujícím ušetřit polovinu času, kterou by jinak strávili v jiných dopravních prostředcích. O klasickou podzemku však nepůjde. Na papíře se jedná o takzvaný severojižní diametr, který by propojil okraje města s Tišnovem a Slavkovem, mezi kterými by vlaky jezdily v půlhodinovém taktu. 

K zastávkám by mělo patřit například nové hlavní železniční nádraží, které se však teprve plánuje. A to může být – jak už to v případě brněnského hlavního nádraží obyčejně bývá – kámen úrazu. Aby mohl být projekt realizován, je potřeba, aby ho stát zahrnul do stanoviska k poloze nového vlakového nádraží.

„Požadujeme, aby nová vláda v rozhodnutí řekla, že má jít o navazující stavbu na modernizaci železničního uzlu,“ cituje iDnes.cz dopravního náměstka brněnského primátora Matěje Hollana (Žít Brno). „Už jsme zadali projekční přípravu jeho napojení na nové nádraží. Diametr podporujeme a vidíme v něm velký potenciál,“ doplnil krajský náměstek pro dopravu Roman Hanák (ČSSD). Město ani kraj však nejsou schopné tak velkou investici zaplatit, a tak je finanční podpora státu zcela zásadní.

Stát však podle všeho se stavbou zatím nepočítá. „Úvahy včetně zadávání studie byly plně v zájmu Jihomoravského kraje,“ uvedla Kateřina Šubová, mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Pokud k realizaci metra skutečně dojde, mělo by se se stavbou začít nejdříve v roce 2020.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek