Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Válka na železnici. České dráhy možná brzo vytlačí soukromé dopravce

Válka na železnici. České dráhy možná brzo vytlačí soukromé dopravce

Napětí mezi českými železničními dopravci sílí. Dotované vlaky Českých drah by podle vedení Leo Expressu už brzy mohly vytlačit soukromé dopravce. Společnost proto nyní apeluje na Ministerstvo dopravy, aby nedotovalo mezinárodní spoje ČD, příspěvky podle ní získávají protiprávně. Nová funkce drážního regulátora by navíc od dubna údajně mohla pomoci vytlačit soukromé dopravce ze všech tras, kde teď jezdí dotované soupravy.

„Mezinárodní spoje nedotují ani v sousedním Rakousku nebo Německu a určitě vědí proč. U nás je stále dotujeme, a to navíc i v úsecích, kde vlaky bez dotací – tedy levněji pro všechny - provozuje soukromý dopravce,“ tvrdí místopředseda představenstva Leo Express Peter Köhler. Obává se, že pokud České dráhy budou nadále dostávat dotace na trasách do Polska a na Slovensko, pokusí se vytlačit jiné soukromé dopravce.

Využít by k tomu mohly takzvaný test hospodářské vyváženosti. Ten slouží k tomu, aby podnikatelé svými aktivitami nekonkurovali dotované dopravě, tedy aby nenarušovali onu „hospodářskou vyváženost“ smluv o poskytování příspěvků. Konkrétně řečeno, aby neubírali zákazníky Českým drahám, které podporuje stát. Prakticky by to znamenalo, že na některých trasách budou moci jezdit i přes zájem soukromých dopravců pouze vlaky Českých drah.

České dráhy se už jednou na nástroj hospodářské vyváženosti odvolávaly, a to v situaci, kdy na trasu mezi Prahou a Brnem vyjely soupravy RegioJet Radima Jančury. Drážní úřad ale loni test vyváženosti odmítl provést, protože nebylo právně určeno, kdo by jej měl posuzovat. S novelizací zákona o drahách, která vejde v platnost v dubnu, má ale vzniknout nová pozice drážního regulátora, který bude moci pravomocně o hospodářské vyváženosti rozhodovat.

„Nový regulátor bude podle nás politicky dosazený. Po vzniku jeho funkce budou mít České dráhy všechny nástroje k tomu, aby vytlačily soukromé dopravce,“ řekl pro INFO.CZ Köhler. Řešením by podle něj bylo nedotovat mezinárodní spoje. „Ať České dráhy jezdí, ale komerčně a bez dotací. Zavedením pozice regulátora ministerstvo fakticky znemožní vstup soukromníkům na dotované trasy,“ dodává Köhler.

Obavy soukromých dopravců ale mírní ministerstvo. „Test hospodářské vyváženosti bude možné použít nejdříve pro jízdní řád 2018/2019, takže nyní je to nepravděpodobné. Tento nástroj navíc neslouží k vytlačení konkurence, ale k ochraně veřejných služeb, a rozhoduje o něm nezávislý regulátor,“ vysvětluje pro INFO.CZ tiskový mluvčí Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Dotace by měly dle zákona sloužit k zajištění dopravní obslužnosti. Tu zákon 194/2010 Sb. o veřejných službách v přepravě cestujících definuje jako „zabezpečení dopravy po všechny dny v týdnu především do škol a školských zařízení, k orgánům veřejné moci, do zaměstnání, do zdravotnických zařízení poskytujících základní zdravotní péči a k uspokojení kulturních, rekreačních a společenských potřeb“. Podle Köhlera tohle ale není úkol mezinárodních vlakových spojů, které tak prý pobírají dotace neoprávněně.

Ministerstvo tvrdí, že zde ale existuje výjimka. „V textu nově přijatého nařízení Evropského parlamentu a Rady z loňského roku se výslovně uvádí, že se závazky veřejných služeb mohou týkat veřejných dopravních služeb na přeshraniční úrovni, včetně veřejných dopravních služeb, které uspokojují místní a regionální potřeby. Bylo by tedy i věcně nelogické, aby vlaky v závazku veřejné služby končily na obou stranách hranice a přes státní hranice nebyly poskytovány žádné služby, nebudou-li komerční,“ uvádí mluvčí ministerstva.

Postup Ministerstva nechápe ale ani další soukromý dopravce, který provozuje soupravy RegioJet. „Proč by měl daňový poplatník platit spoje, které si na sebe dokáží vydělat bez dotací? Ministerstvo by si mělo České dráhy umravnit, protože podkopávají veškeré možnosti na liberalizaci železničního trhu,“ vyjádřil se pro INFO.CZ mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj.

Přestože dotace obecně neodsuzuje, rozhodně by změnil možnosti jejich udělování. „Tam, kde existuje možnost, že trasy by mohly být provozovány bez dotací, není podle mě potřeba, aby stát přispíval. Na trasách, kde musí jezdit dotované spoje, protože při komerčním provozu by se to nevyplatilo, tam by se o dotace mělo soutěžit. Byl by to jistě krok k nižší ceně, k větší konkurenceschopnosti i k lepším službám,“ vysvětluje Ondrůj.

Leo Express nyní apeluje na Ministerstvo dopravy, aby přehodnotilo objednávky na dotace Českých drah na spoje do Polska a na Slovensko. „Obáváme se, že státní a vysoce ztrátové České dráhy zneužijí i v budoucnu své monopolní postavení i veřejné dotace nikoli na zlepšení a zefektivnění svých závazných služeb, ale naopak na vylepšení své účetní bilance znevýhodňováním a vytěsňováním soukromé konkurence na lukrativních spojích,“ vysvětluje Köhler.

Ministerstvo dopravy už v minulosti zrušilo dotace pro trasu Praha–Ostrava. Tu v současnosti obsluhuje jak státní dopravce, tak Leo Express i RegioJet.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek