Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Záhadný incident českého letadla. Aerolinie nesmějí létat, případ vyšetřuje Úřad pro civilní letectví

Záhadný incident českého letadla. Aerolinie nesmějí létat, případ vyšetřuje Úřad pro civilní letectví

Bouře Doris, která udeřila s nesmírnou silou minulý týden na pobřeží Velké Británie, se dotkla i české letecké společnosti Van Air se sídlem v Brně. O incident jednoho z jejích letounů na ostrově Man se začal zajímat Úřad pro civilní letectví, stroje musí do odvolání zůstat na zemi.

Stroje brněnských aerolinií Van Air Europe létají pro virtuálního leteckého dopravce City Wing, který má sídlo právě na ostrově Man, flotilu tvoří dvoumotorové letouny L410. Teď musejí do odvolání zůstat na zemi kvůli incidentu z 23. února.

Tehdy jeden ze strojů odstartoval podle plánu z letiště na ostrově Man a zamířil do 150 kilometrů vzdáleného Belfastu. Tam měl po čtyřiceti minutách letu přistát na ranvej 4. Krátce před tímto manévrem ale pilot zjistil, že vzhledem k bouři přistát nemůže, a vrátil se zpět na ostrov Man.

Tam letoun bezpečně dosedl a chystal se opustit ranvej po odstavné dráze F, když přišel příkaz z řídící věže okamžitě vypnout motory a zůstat stát. Cestující tak na terminál odvezla přistavená vozidla, která vyslalo letiště. Zdálo by se, že tady případ končí, nicméně není tomu tak.

Aerolinie Van Air Europe teď čekají na verdikt Úřadu pro civilní letectví, který zvažuje, že jim odebere licenci potřebnou k provozování letecké dopravy. Do skončení vyšetřování jejich stroje nesmí vzlétnout.

Nebývá totiž zvykem, aby se vyšetřovatelé Úřadu pro civilní letectví zabývali situací, kdy letoun kvůli nepříznivým povětrnostním podmínkám změnil trasu a bezpečně přistál. Britský úřad navíc potvrdil, že si případ vyžádala k šetření česká strana a že nezná podrobnosti.

Současně podle informací v oboru uznávaného deníku Aviation Herald zabývajícího se mimořádnostmi v letecké dopravě, měly aerolinie od britské strany obdržet dopis, kde se říká, že „incident svědčí o nedostatcích v provozním řízení.“

Deník dále přináší několik verzí, proč mohlo k urychlenému odstavení letounu ihned po dosednutí dojít. Jedna z nich hovoří o silném bočním větru na místě, který by mohl působit stroji potíže při pojíždění.

Další dva zdroje se zmiňují o potížích v průběhu letu. V pátek měl Aviation Herald obdržet informaci, že se letoun vracel na Man krátce po vzletu poté, co posádka údajně zaregistrovala nedostatek paliva k letu do Belfastu.

Toho ale měl stroj podle všeho dost, oficiální místa udávají 550 kg před vzletem a 200 kg po přistání, což stále představuje víc, než je povinná rezerva. Informaci navíc vyvrátila data z radaru, která jasně ukazují, že letoun doletěl do Belfastu, kde se otočil a vydal na zpáteční cestu, jak deník upozorňuje.

Druhá verze hovoří o situaci, kdy letoun v Belfastu při pokusu o dosednutí odskočil od ranveje a stočil se zpět směrem na Man, mluví se tedy o kontaktu s letištní plochou v Belfastu. Aviation Herald současně nevylučuje, že právě podobné dohady mohly vést k zahájení vyšetřování.

Aerolinie CityWing, pro které stroje Van Air létají, původně vydaly 23. února pozdě večer prohlášení, ve kterém své cestující informují o nuceném „uzemnění“ svých strojů. Současně vyjadřují naději, že do 48 hodin dojde k diskuzi mezi faktickým dopravcem, jímž je Van Air, a britským úřadem pro civilní letectví, načež by mělo být jasné, jaký bude další postup.

Nasmlouvaný český dopravce ale nadále nemá povolení ke vzletu a CityWing si tak podle údajů na své webové stránce budou muset nejméně do 1. března vystačit se službami jiných leteckých společností. Česká firma k incidentu žádné prohlášení nevydala.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek