Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Ztrácí Babiš nervy? Už kritizuje i vlastní média

Ztrácí Babiš nervy? Už kritizuje i vlastní média

Ministr financí Andrej Babiš už tři týdny vysvětluje, kde vzal 1,5 miliardy korun na nákup dluhopisů Agrofertu. Ukázalo se, že údaje o svých příjmech, které uvedl, nesedí. K vysvětlení ho vyzval i premiér Bohuslav Sobotka a Andrej Babiš začíná být zřejmě podrážděný. Kritizovat už začal i novináře z vlastních médií.

Už takřka týden rezonuje na sociálních sítích i zpravodajských serverech nedůtklivá reakce Andreje Babiše na otázky novinářky z pořadu České televize Reportéři ČT. Zajímalo ji, zda se Babiš v roli podnikatele nedopustil krácení daně nákupem dluhopisů firmy Agrofert. Ten se na ni a její kolegy obořil, že jsou „zkorumpovaná pakáž", která točí pořady na objednávku.

Jaroslav Ples. šéfredaktor deníku MF Dnes, který vlastní právě Andrej Babiš, mezitím začal ministra financí bránit a obviňovat Českou televizi, že se sice zajímá o Babiše, ale Zdeňka Bakalu nechává na pokoji, protože veřejnoprávní televizi bývalý uhlobaron údajně finančně podporuje.

Jana Neumannová z ČT naopak zase v pořadu DVTV nadhodila myšlenku, že Andreje Babiše nemá kdo kontrolovat. Finanční úřad by měl podle ní prověřit, zda ministr nekrátil daně, což je samo o sobě komplikované. Úřad spadá pod ministerstvo financí a jeho šéf Andrej Babiš by ze své podstaty měl vyšetřovat v tomto případě sám sebe. Pak zbývají nezávislé organizace či média, která by se mohla o příjmy jednoho z nejbohatších lidí v Česku zajímat. Jenže dvě velmi silná česká média – MF DNES se serverem idnes.cz a Lidové noviny se serverem Lidovky vlastní právě Andrej Babiš.

Celou kauzu pak završil ministr financí tím, že poskytl rozhovor deníku MF Dnes. Ten s ním dnes otiskl článek týkající se nevysvětlených příjmů. Konečná podoba rozhovoru se šéfovi ministerstva financí ale nelíbí. Na stránkách hnutí ANO, jehož je předsedou, zveřejnil autorizované znění rozhovoru. Rozhovor v novinách prý obsahuje chyby.

Babiš upozorňoval na chybnou informaci ohledně svých příjmů. V novinách stojí, že si přišel na 531 miliard, správná částka měla být 2,531 miliardy. Informace o 668 nezdaněných příjmech také nebyla pravdivá. Jak se Zuzana Kubátová vyjádřila na svém Facebookovém profilu, faktické chyby způsobila nedochvilnost Babišova týmu, který poslal redakci autorizovaný rozhovor pozdě. 

Obě verze se ovšem liší také v otázkách a na první pohled je jasné, že autorizovaná verze je poněkud „jemnější".  V novinách například stojí: „V letech 2013 a 2014 jste nakoupil za 1,48 miliardy korun dluhopisy Agrofertu. Vaše čisté příjmy v roce 2015 byly tedy 1,526 miliardy. Ty dluhopisy skoro za miliardu a půl jste však kupoval o dva roky dřív. Takto to vypadá, že jste na to opravdu nemohl mít. To je rozpor, který máte vysvětlit,“ ptají se novinářky. Ministr a podnikatel pak odpovídá: „Už jsem to říkal několikrát, visí to na internetu.“ Tvrdí, že se ho prostě nikdo na příjmy osovobozené od daně neptal, proto o více než miliardě příjmů nemluvil. Tato otázka v autorizovaném znění zcela chybí. Podobných rozdílů je tam hned několik.

Babiš tvrdí, že se o své příjmy nezajímá a vše řeší správkyně, která drží jeho finance. Peníze na nákup dluhopisů si prý vydělal na kapitálovém trhu, kde jsou některé příjmy od daní osvobozené. Nikdo se ho údajně neptal na správné otázky. Když se ho ale novináři ptají, uspokojivou odpověď nepřinese a vykrucuje se. 

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek