Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Ztratil se vám balíček z ciziny? Nedá se dohledat, ani reklamovat

Čekáte balíček ze zahraničí. Každý den kontrolujete schránku a nic. Balík stále nepřichází, přestože podle sledování zásilek Track & Trace vidíte, že dorazil do Česka už před čtrnácti dny. Cestu až z Číny přitom zvládl třeba do týdne. A když se balíček po dlouhé cestě nakonec ztratí na České poště několik kilometrů od vašeho domova? Nemůžete udělat nic. Přestože má zahraniční zásilka takzvané trackovací číslo, může nenávratně zmizet v zákoutích České pošty a adresát to nemůže nijak reklamovat.

Zahraniční e-shopy nabízejí už několik let možnost sledování odeslaných objednávek. Takzvané trackovací číslo předá zákazníkům obchod, ve kterém si objednají. Na internetu pak mohou po zadání čísla sledovat cestu balíčku od odesílatele až na svoji adresu. Někteří obchodníci tuto službu poskytují za příplatek, jiní ji nabízí zdarma při překročení určité výše objednávky.

Zákazníci občas tento způsob volí, protože se jim zdá bezpečnější a chtějí mít přehled, kde se jejich zásilka nachází. Můžou snadno podlehnout dojmu, že balíček s číslem se nemůže ztratit. I to se ale může stát, a to přímo v budově České pošty.

Podle vyjádření rozzlobených zákazníků se zásilky často ztrácí ve třídírnách, takzvaných Sběrných přepravních uzlech (SPU). Tam se balíčky třídí a poté odesílají na konkrétní doručovací poštu v republice. „Nedávno jsem si objednávala něco z eBaye. Balíček vyrazil z Číny, procestoval půl světa a doputoval na Českou poštu, kde se ztratil. Podle trackovacího čísla dorazil do Česka, ale ke mně se už nedostal,“ vysvětluje pro INFO.CZ Barbora Turek Lahová.

I množství rozzlobených zpráv na facebookových stránkách pošty svědčí o tom, že zákazníkům se balíčky na poštách SPU ztrácí, případně značně opožďují. „Pytel na kytaru za 16 dolarů objednán 25. listopadu z Malajsie. Ještě ten den odeslán. Za 4 dny v ČR. A hádejte, už mi jej Česká pošta za těch dalších 50 dní doručila či oznámila, že někde je?“ zlobí se na sociální síti Tomáš Kapler.

V praxi tak nastává občas bizarní situace. Balíček za několik dní přeletí půl světa a na dny a týdny se pak zastaví na poště několik kilometrů od adresáta. Přestože ze sledování zásilky je jasné, že balíček se ztratil při přepravě Českou poštou, nemůže s tím adresát cokoli udělat, ani ho díky sledovacímu číslu dohledat. Reklamaci totiž může v této situaci provést jen ten, kdo věc odeslal. „Odesílatel je až do doby doručení zásilky jejím majitelem, veškerá práva spojená se zásilkou jdou tedy za ním,“ vysvětluje pro INFO.CZ specialista pro komunikaci České pošty Ivo Vysoudil.

O případnou reklamaci může tedy požádat pouze odesílatel. V případě zahraniční objednávky například z oblíbeného eBaye nebo Aliexpressu, tak o náhradu škody musí zažádat třeba v Číně. Taková reklamace se pak navíc může protáhnout až na čtvrt roku. „V souladu s mezinárodními předpisy musí být o náhradě škody rozhodnuto do 3 měsíců od zahájení reklamace,“ dodává Vysoudil.

Kde se ale balíčky ztrácí nejčastěji? A dalo by se tomu nějak předcházet? „Veškeré podněty jsou předávány odboru inspekce České pošty. Jedná se o odborné pracoviště, jehož náplní je šetření a odhalování nekalé manipulace s poštovními zásilkami. S ohledem na prováděná šetření nebudeme zveřejňovat podrobnosti,“ tvrdí Vysoudil, který odmítl potvrdit, že zásilky nejčastěji mizí právě na vyměňovacích poštách.

Zásilka ze zahraničí (mimo Evropskou unii) prochází na poště několika úřady. Balíčky zamíří nejprve na proclívací poštu, kde zaměstnanci zjišťují, zda zásilka nemá vyšší hodnotu než 22 euro. Pokud ano, platí adresát vyměřené DPH a jestliže celníci odhadnou cenu balíku na více než 150 euro, platí adresát kromě DPH i clo. Zásilka pak putuje na vyměňovací poštu SPU. Odtud by se měla do tří dnů přesunout do doručovacího depa, případně na doručovací poštu. Všechny tyto kroky vidí zákazník ve sledovací aplikaci České pošty Track & Trace. Pokud se ale zásilka v některé části přepravy ztratí, nemá adresát šanci ji nijak vystopovat.

Česká pošta čelí kritice zákazníků dlouhodobě. Velká část z nich si stěžuje, že i pro „balík do ruky“ musí jít na poštu, protože doručovatel místo dodání balíčku jen nechá ve schránce oznámení o uložení zásilky na poště.

Situace uvnitř České pošty je také napjatá. Zelení rozjeli loni dokonce kampaň Pošťák není pojišťovák!, ve které požadují, aby zaměstnanci pošt nebyli nuceni prodávat zboží a pojistné smlouvy. Před Vánoci pak pošťáci vyhlásili dvě stávky. Chtěli tak docílit zvýšení platů o 2 500 korun. Podnik jim nakonec přidal v průměru 550 korun a odbory chystají údajně i další stávky na tento rok.

Česká pošta nedávno oznámila, že se rozhodla část svých poboček přenechat partnerům. Pro zákazníky se tím nic nemění, služby na pobočce Česká pošta Partner jsou stejné, ale provozuje je třetí osoba. V tomto modelu v současnosti funguje 239 z 3 200 pošt a podnik proklamuje, že do budoucna si chce nechat jen 700 poboček a zbytek nabídne k provozování partnerům. 

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek