Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

„Kdybys byla bílá, miloval by tě.“ Asiaté jsou posedlí zesvětlováním kůže

„Kdybys byla bílá, miloval by tě.“ Asiaté jsou posedlí zesvětlováním kůže

Na výběr tady moc nemáte. Když si chcete v jihovýchodní Asii koupit kosmetiku, jen těžko najdete krém, sprchový gel či deodorant, který nemá vybělovací účinky. Světlá pleť je v regionu znamením krásy a přitažlivosti. V Malajsii nedávno šokovala reklama, podle které k zastavení domácího násilí stačí být světlejší.

Mladá žena zažívá doma peklo. Manžel je k ní hrubý a ubližuje jí. Ve chvíli, kdy ji násilně vyhodí z bytu, jde žena žádat o radu své blízké. Přítelkyně jí věnuje zesvětlující a zeštíhlující přípravek. A hle! Jen co její pleť zbělá, manžel ji prosí, aby se vrátila. Znovu se do ní zamiloval.

Takový je reklamní příběh malajské kosmetické společnosti SlimmeWhite Malaysia, který se před několika měsíci objevil na internetu a televizních obrazovkách. Společnost, která reklamu vyrobila, tvrdí, že chtěla pouze poukázat na to, že muži by se neměli chovat ke svým partnerkám na základě vzhledu.

Proti reklamě se zvedla vlna protestu v Malajsii i v zahraničí, malajských žen se zastala i WAO, Organizace pro pomoc ženám. „V reklamě se objevuje perverzní logika. Buďte krásné a nebude vám ubližováno. To je urážka všech žen,“ uvedla organizace v prohlášení.

Bilá Asie

Ač je tento příklad poněkud extrémní, ukazuje, kam až uvažování tamní společnosti v honbou za ideálem krásy dospělo. Zesvětlovací kosmetiku používá hlavně v jižní a východní Asii více než 40 procent všech žen - ale i významná část mužů. Očekává se, že celosvětově lidé za vybělovací přípravky v roce 2018 utratí 20 miliard dolarů (přes 400 miliard korun).

Touha po bílé kůži se datuje už do starověku; tehdy byli jako hezcí označováni ti, co ji měli. Dokonce i jeden starý filipínský příběh vypráví o hrdinovi, který si zakrýval svou tvář štítem, aby mu slunce nezničilo jeho krásu.

Bílou kůži vnímají v Asii jako symbol čistoty, krásy a prosperity, také může značit postavení ve společnosti. Vliv na to má i koloniální historie řady asijských států. Filipínci třeba od někdejších kolonizátorů z Ameriky často slýchají oslovení “malý hnědý brácho”, které v nich podřazenost vůči vysokým a bílým Američanům jen umocňuje. Thajci zase používají nadávku dam muean ega, kterou lze přeložit jako “tmavý havran”.

Dojem “bílé dokonalosti” útočí na Asiaty ze všech stran: z billboardů, televize, internetu. Celebrity s bílou kůží se snáze prosazují. Vybělení modelové se smějí z reklamních panelů. Bílá dává šanci na lepší práci a vyšší plat.

Kosmetické značky jdou touze Asiatů po bílé kůži naproti. Obchody jsou plné zesvětlovací kosmetiky, prodávají se speciální krémy, masky, tělová mléka, ale třeba i deodoranty, které zesvětlují podpažní jamky. Kosmetické salóny nabízejí drahé procedury - v poslední letech se například v Thajsku objevily služby na zesvětlení genitálií.

V té samé zemi se sliby na vybělení kůže objevily dokonce i v reklamě na nápoj. Mladým dívkám inzerce slibovala, že když budou pít denně limonádu s přidaným vitaminem C, pleť jim sama zbělá.

Bělící kosmetika je v Asii extrémně populární.Bělící kosmetika je v Asii extrémně populární.autor: Michaela Černá

Levně, ale s riziky

Většina těchto zaručených prostředků a procedur nezajistí zázraky, ale nejspíš ani neublíží. Daleko větším problémem se stalo používání domácích kosmetických přípravků a také těch, které se prodávají na trzích. Řada z nich má vážné vedlejší účinky. Některé obsahují toxické látky, třeba rtuť, která sice může částečně snížit množství melaninu v pokožce a tím ji zesvětlit, ale zároveň způsobuje vyrážku, fleky - a při dlouhodobém užívání může škodit i ledvinám či nervové soustavě. Navíc přípravky, které snižují množství melaninu, zvyšují riziko rakoviny kůže. Stopy rtuti po používání takových přípravků lze najít ve vlasech, krvi i mateřském mléce. A rtuť může v některých případech způsobit i neplodnost.

Ženy i muži v Asii jsou ale vystaveni tak silnému tlaku po dosažení ideálu krásy, že často sáhnou po přípravku, který si mohou dovolit. A nelegálně prodávaná kosmetika slibuje zázraky za velmi nízké ceny. Jak může touha po bílé pleti dopadnout, ukazuje příběh mladé Thajky Panyan Bunjan, který přinesl thajský magazín City Life. Po použití nelegálně prodávané kosmetiky nevratně ztratila pigment v obličeji, pleť pokrývají velké růžové skvrny a lékaři jí nedokáží pomoct. Bunjan kvůli svému vzhledu nakonec přišla o práci. Podle zaměstnavatele vypadala pro práci servírky “moc ošklivě”. A tak cena, kterou Thajka zaplatila, nakonec byla pořádně vysoká.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek