Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Z Prahy do New Yorku za tři tisíce? Nová generace letadel spouští revoluci v oblacích

Z Prahy do New Yorku za tři tisíce? Nová generace letadel spouští revoluci v oblacích

Ač nízkonákladové letecké společnosti zpřístupnily díky výhodným tarifům cestování masám, jejich doménou stále zůstávají spíše kratší lety v rámci jednoho kontinentu. Pro nákup letenky mezi kontinenty je stále potřeba sáhnout do kapsy podstatně hlouběji. Co ale platí dnes, nemusí platit zítra. A v tak konkurenčním prostředí, jakým letecká přeprava je, to platí dvojnásob.

Jedním z důvodů, proč cena letenek na nejvytíženější vzdušné dálnici mezi Evropou a Severní Amerikou u zavedených aerolinek jen výjimečně padá pod 10 tisíc korun, je skutečnost, že delší trasy zvládnou uletět pouze větší letadla, která jsou náročnější na provoz a údržbu. Menší a ekonomicky efektivnější stroje na takovou trasu zkrátka nemají dostatečný dolet. Tedy bylo to tak alespoň prozatím. Společnost Airbus teď ale svým zákazníkům začíná dodávat nový letoun a321neo, který přináší skutečný příslib revoluve v oblacích.

Oproti předchozí generaci spálí a321neo až o 15 procent méně paliva a jeho dolet se tak prodloužil na 7 400 kilometrů, což pohodlně stačí například na let z Prahy do New Yorku. A právě trasa mezi těmito dvěma městy by pro nový airbus mohla být jako stvořená. Letoun s kapacitou 240 míst totiž letecké společnosti dokážou snáz naplnit a tak může létat i mezi městy s nižší poptávkou.

Jednou z leteckých společností, která transatlantické lety s tímto úzkotrupým letadlem plánuje, je například litevský nízkonákladový dopravce Primera Air. Aerolinka, která se zaměřuje zejména na prázdninové lety ze Skandinávských zemí do Středomoří, má s Airbusem a321neo velké plány. V průběhu roku začne ze svých evropských základen létat i do Severní Ameriky s tím, že ceny letenek mají startovat na 99 dolarech (2500 korun) za jednosměrnou cestu.

Podobné plány má také islandský dopravce Wow Air, který díky své strategické poloze už do Ameriky létá i se staršími verzemi Airbusů a320 a a321. Díky zvýšenému doletu letadel nové generace teď může společnost spojit Island i se západním pobřežím Spojených států.

Úhlavní konkurent Airbusu – americký Boeing zůstává zatím pozadu. Přímého konkurenta modelu a321neo totiž v dohledné době nenabídne. Slavný výrobce letadel sice už prvním zákazníkům dodává novou verzi svého legendárního letounu 737, ten však má oproti Airbusu menší kapacitu a hlavně nenabízí podobně velký dolet. Někteří dopravci i přesto s Boeingem 737 přes Atlantik létají. Jde třeba o skandinávský Norwegian nebo kanadský WestJet. Boeingy Norwegianu zvládnou doletět ze Skotska nebo Irska na jedno z letišť v okolí New Yorku, zatímco WestJet nabízí trasy z východního výběžku Kanady do Paříže.

Norwegian, který v současné době léta výhradně s Boeingy, objednal pro lety přes Atlanik 30 Airbusů a321neo, které začne přebírat příští rok. „Stále častěji budeme tato letadla vídat na středně velkých letištích a Severní Ameriku budou spojovat s hlavními městy Evropy,“ uvedl pro web globalflight.com ředitel Norwegianu Thomas Ramdahl s tím, že mezi ideální kandidáty pro nové trasy patří Berlín, Brusel, Budapešť ale také Praha.