Čeští dopravci se ubránili obávané směrnici o práci v zahraničí. Co jim přinesou nová pravidla?

Lucie Bednárová

Mezinárodní kamionová přeprava nebude spadat pod novelu směrnice o vysílání pracovníků a dočká se vlastních pravidel. V Bruselu se na tom v těchto dnech shodly unijní instituce. Čeští dopravci sice původně chtěli, aby kamiony byly vyjmuty úplně, výsledek ale i tak vítají. Nová pravidla pro vysílání pracovníků v EU prosazují zejména západní země EU. Státy ve střední a východní Evropě, včetně Česka, doplněné ještě třeba o Španělsko a Portugalsko, je vnímají jako snahu vyhnat jejich firmy ze Západu.

„Náš původní cíl, aby byla silniční doprava ze směrnice vyjmuta úplně, je dnes nereálný,“ řekl INFO.CZ Vojtěch Hromíř ze Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia. „Síla západních zemí je velká, a proto je dobře, že máme alespoň příležitost v lex specialis (zvláštní úprava v rámci širšího předpisu) zkusit prosadit podmínky přijatelné pro české dopravce,“ dodal. Česko v podobné snaze podpořily další země ze střední a východní Evropy, ale třeba také Španělsko nebo Portugalsko.

Ke klíčové dohodě, která počítá s tím, že mezinárodní doprava nebude podléhat připravované směrnici o vysílání pracovníků, ale budou pro ni v budoucnu platit zvláštní pravidla, dospěly nedávno unijní instituce – Evropská komise, členské státy (Rada EU) a Evropský parlament. Do doby, než tato pravidla začnou platit, se na dopravu bude i nadále vztahovat směrnice z roku 1996.

Summit nebude jen o Skripalovi a clech USA: 8 zásadních témat, která budou mít lídři EU na stole

sinfin.digital