Proč lidi stále méně zajímají oscarové filmy a stále více dobré televizní seriály. Komentář V. Bucherta

Viliam Buchert

Kdo chce kam, pomozme mu tam. V duchu toho rčení si počíná už mnoho let americká Akademie filmového umění, která uděluje Oscary, ale i dramaturgové a herci při předávání těchto prestižních cen. Vnucovaná politická korektnost, veřejnoprávní témata a údajná společenská angažovanost Oscary pomalu zabíjí. Letos sledovalo v USA předávání Oscarů pouze 26,5 milionů lidí, což je vůbec nejméně od doby, co se sledovanost měří. Příčin poklesu je několik.

Čtyři hodiny trvající show je podle odborníků v dnešním zrychleném světě neúnosně dlouhá. Mnoho letošních filmů pak nepatří mezi divácké trháky a to vždy sledovanost ovlivní. A někteří lidé se prostě na Oscary už nedívají, protože patří do jiné části rozdělené americké společnosti. Politiky bylo v posledních letech při předávání těchto cen až příliš i když letošek nebyl v tomto směru tak strašlivý. Mimochodem, v politickou exhibici se změnilo v sobotu večer i předávání Českých lvů. Dokonce v exhibici slovensko-českou. Až člověk někdy nevěděl, zda se pořad nevysílá z Bratislavy, což je u Českých lvů poměrně zásadní chyba.

V případě Oscarů ale existuje i daleko závažnější problém. Svět se v posledních deseti letech hnul někam úplně jinam – divácká pozornost často míří od oscarových děl k televizním seriálům. To má samozřejmě dopady i na filmový průmysl. 

Příliš mnoho „veřejnoprávnosti“

Němá uklízečka Elisa pracuje pro tajnou vládní organizaci, ve které se spřátelí s obojživelným tvorem z Amazonie. To je v jedné velmi zjednodušené větě film Tvář vody (The Shape of Water), který dostal letos Oscara za dílo roku a další tři zlaté sošky. Jistě, přesně takový film dnes může Oscara vyhrát. Do českých kin ale na něj přišlo za prvního dva a půl týdne promítání jen něco přes 23 tisíc diváků. Na Tři billboardy kousek za Ebbingem (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri), který dostal Oscary dva, pak za sedm týdnů dorazilo do českých kin přes 42 tisíc diváků. V obou případech  nic moc. Podobný výsledek se dá očekávat i u mnoha cenami ověnčeného amerického filmu Lady Bird, který vstoupil do našich multikin 1. března.

Čím to, že mnoho oscarových a oceňovaných filmů se s většinou lidí míjí a oslovují hlavně kritiky? Je snad obyčejný divák méněcenný a intelektuálně neschopný? Nikoliv. Pouze chce vidět něco jiného a často i někde úplně jinde než v kině.

sinfin.digital