EU si posvítí na YouTube i Netflix. Děláme první krok k narovnání pravidel, říká pro INFO.CZ europoslankyně

Lucie Bednárová

Evropským parlamentem prošel důležitý návrh nové audiovizuální směrnice, která má upravovat prostředí audiovizuálních mediálních služeb v reakci na vývoj nových technologií. Nová pravidla, která musí ještě schválit členské státy, počítají s řadou novinek v čele s omezováním reklamy v televizním vysílání, ochranou nezletilých před nevhodným obsahem nebo zavedením povinných kvót na evropská díla v nabídce služeb, jako je Netflix, HBO Go nebo Google Play. „Jsem přesvědčena, že regulace audiovizuálních služeb je oblast, kde regulace přísluší EU. Můžeme se samozřejmě bavit o tom, kam až by v tom měla zajít,“ řekla v rozhovoru česká europoslankyně Michaela Šojdrová, která problematiku ohledně směrnice sleduje v Evropském parlamentu. Jaké další změny nová pravidla slibují a kdy je reálné, že vstoupí v platnost? Čtěte rozhovor. 

Výbor Evropského parlamentu (CULT) schválil důležitý návrh nové audiovizuální směrnice. Proč je novela potřebná a jak schválený návrh hodnotíte?

Návrh, který Evropská komise představila loni v květnu, vznikl jako reakce na nové technologie, které se ve světě médií používají a dosud nebyly nijak regulovány. Stávající legislativa je z roku 2008 a určitě už nestačí. Podle vysokého počtu pozměňovacích návrhů, které europoslanci předložili (téměř 1000; pozn. redakce), by to mohlo vypadat, že návrh příliš dokonalý není. Myslím si ale, že každý návrh, se kterým by Komise přišla, by měl problém vyhovovat všem státům v EU. Nicméně je dobře, že tu je, protože změny byly potřeba, a z tohoto pohledu návrh určitě splnil původní očekávání.

Škodlivý obsah a nenávistné výlevy budou muset HBO i YouTube mazat. Podrobnosti o směrnici zde

sinfin.digital