Nejen uprchlíci. O osudu Merkelové můžou rozhodnout i automobilky, které doteď chránila

Lucie Bednárová

Parlamentní volby v Německu jsou na dohled a tomu odpovídá i zrychlující se tempo předvolební kampaně. Podle všeho to vypadá, že kartami může výrazně zamíchat i emisní aféra Dieselgate. S kritikou německých automobilek nepřišel před několika dny pouze hlavní vyzyvatel současné kancléřky sociální demokrat Martin Schulz, ale vsadila na ni i samotná a jindy v tomto tématu zdráhavá Merkelová. Oběma rivalům vadí, že koncerny aféru dostatečně neřeší a ničí tím důvěru zákazníků. Podle kancléřky ale pochybila i německá vláda, která automobilkám také věřila a zřejmě málo naléhala na přísnější emisní testy.

Důvěra v německé automobilky, které jsou považované za páteř německé ekonomiky, a to i z toho důvodu, že zaměstnávají více než 800 tisíc lidí, mezi obyčejnými Němci, klesla. Průzkum, který si nechala zpracovat televize ARD, odhalil, že téměř 60 % oslovených lidí přestalo výrobcům aut věřit, a většina je dokonce přesvědčena, že značka „Made in Germany“ byla nenávratně poškozena. Kromě aféry Dieselgate, ve které šlo o manipulace s emisemi dieselových motorů ze strany koncernu Volkswagen, za to podle nich mohou i další skandály, které nedávno vypluly na povrch. V první řadě se jedná o dlouholetá kartelová ujednání německých automobilek VW, BMW, Audi a Porsche.

Lodě s migranty nesmí vyplout, musíme zastavit migraci a bránit naši kulturu, říká Jiří Drahoš

sinfin.digital