Facebook chce do Číny. I za cenu autocenzury

Facebook chce do Číny. I za cenu autocenzury

Facebook se znovu poohlíží po čínském trhu a je kvůli tomu ochotný překročit určité hranice. V centrále společnosti se v tichosti vyvíjí nástroj, kterým by šlo cenzurovat obsah populární sociální sítě. 

Čína je pro Facebook dlouhodobě velkou výzvou. Jeho šéf Mark Zuckerberg se snaží v zemi budovat dobré vztahy i s prezidentem Si Ťin-pingem. Nahrává mu v tom čínský původ jeho manželky a znalost mandarínštiny, kterou se v rámci jedné ze svých výzev začal učit.

Obrovský trh skrývá dosud nevyužitý potenciál k růstu. Ve hře je více než miliarda nových uživatelů. Jenže komunistická vláda zatím sociální síť blokuje. Lidé se na ní dostávají jen prostřednictvím virtuálních soukromých sítí (VPN). Ty slouží jako šifrovaný kanál mezi počítačem a vzdáleným serverem.

Do budoucna by se to ale mohlo změnit. Podle informací The New York Times pracují vývojáři Facebooku na nové technologii, která má ve vybraných lokalitách umožnit skrývat „zakázaná“ témata.

„Dlouho říkáme, že nás Čína zajímá. Trávíme mnoho času, abychom porozuměli a naučili se více o této zemi,“ uvedla v prohlášení tisková mluvčí Facebooku. Zároveň ale dodala, že finální rozhodnutí společnost ještě neudělala.

Promazávání příspěvků by na sociální síti nebylo vyloženou novinkou. Jen v druhé polovině loňského roku její administrátoři blokovali zhruba 55 tisíc druhů obsahu v asi 20 zemích světa. Teď ale míří ještě dál.

Existuje nástin, jak by mohla práce s čínským obsahem vypadat. Sám Facebook by nástroj nevyužíval. Poskytl by ho třetí straně. A právě v tom se skýtá jedno z velkých rizik celého projektu.

Přestože se zatím nemluví přímo o čínské vládě, nýbrž o možnosti dodávat technologii lokální společnosti, objevují se obavy, že by novinka vedla k ještě většímu porušování lidských práv. Čína by rázem dostala do ruky další prostředek pro sledování a následnou perzekuci nepohodlných osob.

Facebook tvrdí, že je pro něj výhodnější v Číně působit alespoň v omezených podmínkách, než tam nebýt vůbec. Ve společnosti ale nad cenzurním systémem nepanuje shoda. Několik zaměstnanců, kteří na projektu pracovali, z firmy údajně odešlo.

S čínskou cenzurou mají zkušenosti i další hráči v technologickém segmentu. Blokovaný je tam třeba Google nebo Twitter. Naopak profesní síť LinkedIn souhlasila s omezováním obsahu na její platformě. Na tamním trhu se naopak díky chybějící konkurenci daří místním alternativám globálně známých služeb.