Facebook má problém. Falešné zprávy zaujaly víc než pravdivé

Facebook má problém. Falešné zprávy zaujaly víc než pravdivé

Lež s přehledem zvítězila nad pravdou. Alespoň na sociální síti Facebook v závěru americké prezidentské kampaně. Falešné zprávy tam vyvolaly větší aktivitu uživatelů než všechny zprávy, které o volbách přineslo 19 předních amerických médií, napsal server Buzzfeed.

Lidé podle jeho analýzy v posledních třech měsících kampaně jak o život sdíleli nepravdivé zprávy s titulky jako „Papež šokoval svět, podpořil Donalda Trumpa“ nebo „Server Wikileaks potvrdil, že Hillary prodávala zbraně Islámskému státu“.  

Prvně jmenovanou na Facebooku sdílelo 960 tisíc lidí, druhou 789 tisíc lidí. Nejsdílenější zprávu ze seriózních médií, navíc pravdivou, „olajkovalo“ 849 tisíc lidí. Šlo o článek z deníku The Washington Post o problémech Donalda Trumpa s korupcí.

Celkem 20 nejúspěšnějších falešných zpráv v závěru kampaně získalo na Facebooku 8,7 milionu sdílení, komentářů nebo jiných reakcí. Na 20 nejsdílenějších zpráv z předních médií nějak reagovalo zhruba 7,4 milionu lidí.

Vysoká popularita nepravdivých zpráv byla podle některých názorů jedním z faktorů, které nedávné prezidentské klání rozhodly ve prospěch republikána Donalda Trumpa. Majitel Facebooku Mark Zuckerberg ale po volbách uvedl, že falešné zprávy na Facebooku podle něj neovlivnily volební výsledek.

Několik zaměstnanců firmy se ale šířením falešných zpráv na sociální síti začalo zabývat. Facebook také stejně jako třeba Google chce stránky, které je šíří, odstřihnout od příjmů z reklamy.