Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Konec dopravního hororu v Praze? Lék budou o víkendu hledat odborníci z celého světa

Konec dopravního hororu v Praze? Lék budou o víkendu hledat odborníci z celého světa

Všudypřítomná auta, smog, nenavazující doprava a věčný boj o parkovací místa – tak popisují někteří Pražané i mimopražští cestování po hlavním městě. To, že má Praha problém s dopravou, není žádná novinka. Přizpůsobit město se středověkým centrem nárokům dnešního provozu je čím dál těžší. Špičkoví IT specialisté si myslí, že o víkendu mohou najít řešení alespoň na některý z dílčích problémů. 

Před nedávnem zveřejnila společnost Deloitte analýzu dopravy v Praze a nastínila hlavní priority, aby byl provoz v budoucnosti snesitelný. Pomoci by mohla kromě klasických řešení, která se nabízejí, jako jsou dostavba vnějšího i vnitřního Pražského okruhu a vybudování přímého spojení na Letiště Václava Havla, také strategie smart city. Na té už pracují v řadě světových měst.

V Barceloně z letiště jezdí metro bez řidiče a na přestupních stanicích si pasažéři mohou vyhledat na interaktivních panelech cestu. V Paříži si můžete na krátké vzdálenosti vypůjčit malý elektromobil. Půjčování kol je dneska na řadě míst už naprostá samozřejmost.

Smyslem konceptu smart city je zefektivnit fungování města za pomoci digitálních, informačních a komunikačních technologií. Součástí strategie není jen doprava, ale také ekonomika či životní prostředí. 

O konceptu smart city se v souvislosti s Prahou mluví již několik let. Zatím je v české metropoli ale pouze jen několik chytrých odpadkových košů a chystají se chytré lavičky či fotky. Řešení pro dopravu vázne. Parkování je horor. 

V Praze se za účelem najít inovativní řešení pro dopravu sejde 50 odborných týmů z celého světa. Výsledkem může být aplikace, ale také návrh nového motoru či dopravního prostředku. „Praha má několik problémů, jedním z nich je vysoká preference aut,“ vysvětluje Tomáš Studeník, organizátor akce Smart Mobility Hackathon Prague 2017.

„Jde o to, jak tu dopravu udělat méně škodlivou pro životní prostředí,“ říká Studeník. Hlavním oříškem je, jak přesvědčit lidi jezdit auty méně. Aby byli ovšem úspěšní, musí najít řešení, které je pohodlné. Optimální by bylo, kdyby Pražané využívali více jízdní kola, metro nebo chodili pěšky. Řešením ovšem můžou být třeba i spolujízdy. „Individuální a hromadná městská doprava v Praze není dobře provázaná, pro mnoho lidí je příliš složité dojít na metro nebo vlak, a tak raději jedou autem,“ podotýká Studeník. 

Dalším problémem je propagace samořídících aut. Mnoho lidí si řízení auta užívá. Sednout si do „divné bubliny" a nechat se odvézt robotem, jim může připadat zvláštní. A nabízí se i otázka, co budou vlastně v takových vozidlech lidé dělat, když nebudou řídit. Přestože to pro mnohé zní jako science fiction, Studeník je pozitivní a domnívá se, že samořídící auta by se mohla objevit v nějaké formě už do 5 let.

Praha jako inspirace?

Naplnit strategii smart city není v našem regionu jednoduchá. „Problém a současně výhoda Prahy je její jedinečnost. To znamená, že my se moc nemůžeme přibližovat nově vystavěným asijským nebo americkým městům. My můžeme čerpat inspiraci jen z měst podobného charakteru, která mají nějaké středověké jádro s úzkými uličkami a jsou komplikovaná a z dnešního pohledu nelogická,“ vysvětluje Studeník.

„Ten středoevropský region ale zatím jasný vzor nemá. Jmenovat se dá Vídeň, kde funguje dobře městská hromadná doprava,“ myslí si Studeník. „Naše ambice je nastartovat toto téma inovací, aby skutečně Praha řešila věc světového charakteru,“ dodává. Pokud by se o víkendu v Praze podařilo najít opravdu efektivní řešení, mohla by se stát inspirací pro další podobná města, jež řeší v dopravě velmi podobné těžkosti.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek