Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Konec stresů z parkování. Na volné místo vás navede „chytré město“

Konec stresů z parkování. Na volné místo vás navede „chytré město“

Řidiči kroužící kolem bloků jen proto, aby zaparkovali, tvoří až 1/3 veškerého automobilového provozu v Moskvě. Uvádí to studie IBM. Intenzita tamní dopravy přitom nechvalně vede světové žebříčky. Čísla pro Prahu a další česká města se zatím dají jen odhadovat, ale můžou být podobná. To by se v dohledné době mohlo změnit. 

Amsterdam, Vídeň a teď už i Praha, Brno, nebo třeba třicetitisícový Písek. Stále více měst zavádí moderní technologie s přívlastkem „smart“, které ale mají ryze praktický dopad na jejich fungování. Ať už jde o elektronické platby v hromadné městské dopravě, pomoc při parkování nebo svoz odpadu. „To co Česko umí, je vymýšlet dobré technologie, ale neumíme je dostat k lidem“ – to je podle tajemníka pro evropské záležitosti Tomáše Prouzy jeden z důvodů, proč Česko západním zemím zatím hůř konkuruje.

„Smart“ je dnes sice téměř vše, jen státní správa by mohla prý víc zabrat. A protože platí staré pořekadlo „škola, hrou“, chce vládní tajemník, aby jednotlivá města mezi sebou soutěžila a mohla se tak chlubit novými technologiemi. Ty pak můžou najít uplatnění jinde. „Vidím v tomto projektu základ pro řadu chytrých řešení, která budou aplikována do praxe“, dodává k projektu „Chytrá radnice“, ve kterém je Úřad vlády jedním z partnerů.

Skandinávský vzor

Ve švédském Gothenburgu začíná v tuto dobu 100 rodin používat samořiditelná auta. Čeká je rok testování, pak se projekt vyhodnotí. V přístavu v Helsinkách se zase buduje čtvrť pro 20 000 lidí. Tento finský projekt nabídne možnost ovládat spotřebiče přes mobilní telefony, energii z mořské vody bude bytový komplex využívat pro vyhřívání nebo chlazení. A v dánské Kodani můžete svoji cestu naplánovat podle toho, kde je vzduch nejčistší.

V Česku jde zatím převážně o optimalizaci svozu odpadů, nebo o plánování dopravní obslužnosti. Podle Tomáše Budníka, šéfa české O2, platí, že čím víc informací město o pohybu svých obyvatel má, tím lépe. A radí: Města by se neměla vyhýbat tolik populárnímu sdílení automobilu více lidmi. „Pokud se podaří prorazit s tímto konceptem, může se rozšiřovat, třeba na městskou dopravu. Proč velký autobus? Stačí menší a úspornější. Město bude dokonalé znát „poptávku““, říká Budník, jehož firma má zkušenosti z už dříve realizovaných projektů.

Jak si „chytrost“ pořídit? 

Na rostoucí poptávku reagují i další soukromé společnosti. Třeba Česká spořitelna nabízí veřejnému sektoru speciální balíčky služeb a financování. „Naší rolí v konceptu Smart City je pomáhat městům i dodavatelům posuzovat ekonomickou stránku připravovaných projektů. V případě potřeby jsme schopni je doplnit o moderní platební funkce – například o bezkontaktní platební systémy k úhradě parkovného,“ dodává Marcel Babczynski, který má v České spořitelně na starosti projekty veřejného sektoru. 

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek