Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Nový vítr v nákladní silniční dopravě. Automobilky testují kamion poháněný jako tramvaj

Nový vítr v nákladní silniční dopravě. Automobilky testují kamion poháněný jako tramvaj

Každý ví, co si představit pod pojmem trolejbus. Výrobci nákladních vozidel se rozhodli přenést stejný typ pohonu, jaký je známý právě od trolejových autobusů či tramvají, do kamionové dopravy. Půjde o zlom v nákladní silniční dopravě?

Neustálá poptávka po ekologičtějších způsobech dopravy nutí výrobce vymýšlet stále nové možnosti, jak takových cílů dosáhnout. Významný světový výrobce nákladních vozidel, švédská automobilka Scania, vyvinula kamion, který je díky sběrači pro trolejové vedení umístěnému na kabině řidiče, poháněný stejným způsobem jako tramvaj.

Nový typ automobilu od loňského roku úspěšně testují v běžném provozu na úsecích dálnic v německých spolkových zemích Hesensko a Šlesvicko-Holštýnsko a ve Švédsku v okolí města Gävle. Ve všech lokalitách je k dispozici šestikilometrový úsek dálnice, kde je nad pravým krajním jízdním pruhem k dispozici trolejové vedení, ke kterému se kamiony připojují.

Scania dodala testovaným vozům karoserii a motorové součásti. Automobily mají motor dvojí, kromě elektromotoru a nabíjecími články také záložní dieselový pohon. Sběrače pro trolejové vedení a senzoriku dodala firma Siemens, která se zabývá také výrobou kolejových vozidel.

Právě nabíjecí bateriové články mají do budoucna umožnit trolejovým kamionům provoz i na trasách bez potřebné elektrifikace. V současnosti se vozidla nabijí při jednom kilometru jízdy se sběračem na tři kilometry provozu bez elektrické energie, vývojáři ale tvrdí, že mají akučlánky potenciál až pro více než čtyřnásobek současného stavu.

Německý deník Zeit uvádí, že náklady na elektrifikaci dálnic by v delším časovém horizontu byly zanedbatelné. Němci počítají s tím, že by se trolejové vedení nebudovalo po celé délce dálničních tras v zemi, které měří dohromady 13 000 kilometrů. Počítají totiž s výdrží baterií, které se budou průběžně nabíjet.

Elektrifikace by tak podle propočtů byla potřebná jen na tisíc kilometrů nebo v případě zlepšení akumulátorů dokonce jen na čtyřech stech kilometrech dálnic. Náklady na jeden kilometr činí milion eur, což je z německého pohledu v rozpočtu na infrastrukturu, který je do roku 2030 celkem 260 miliard eur, pouhou kapkou v moři.

V okamžiku, kdy řidič najede na elektrifikovaný úsek dálnice, jej na to upozorní kontrolka na palubní desce a on dá pokyn pro zvednutí sběrače. Při předjíždění není potřeba myslet na nic, sběrač sjede dolů automaticky a po skončení manévru se zase zvedne.

Pokusný provoz trolejových kamionů poběží v Německu ještě asi následující tři roky. Ve světě je už přitom o taková vozidla velký předběžný zájem. Na to zareagovalo také německé a švédské ministerstvo dopravy, která spolu podepsala dohodu o elektrifikaci dálniční trasy spojující oba státy.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek