Snaží se mimozemská civilizace kontaktovat Zemi? Vědci potvrdili, že tajemné signály pochází z vesmíru

Vědcům se podle severu The Independent po 10 letech podařilo vypátrat původ nejzáhadnějších signálů, které dosud zachytili z vesmíru. Takzvané krátké rádiové záblesky (anglicky Fast Radio Burst) poprvé zaregistrovali v roce 2007 a od té doby je zaznamenali jen 18 krát. Nikdo netušil, odkud pocházejí, nebo co je může způsobovat či vysílat.

Jako o zdrji záhadného signálu se spekulovalo o velké hvězdě, černých dírách, nebo dokonce i o mimozemšťanech. Krátké rádiové záblesky jsou velmi silné rádiové vlny, které netrvají déle než jednu milisekundu, informoval list Independent

První záblesk objevila radioteleskopická Observatoř Parkes. Od té doby byl slyšet ještě 17krát, ale jen jednou opakovaně. Opakovaný záblesk studovali vědci 6 měsíců a určili jeho přesnou polohu na obloze. Podle všeho jde o trpasličí galaxii vzdálenou více než 3 miliardy světelných let.

Záhadu ještě prohlubuje skutečnost, že záblesk doprovázelo ještě jiné, slabšía vytrvalejší rádiové vysílání. "Myslíme si, že záblesky i nepřetržité vysílání mají původ ve stejném objektu, anebo spolu nějak fyzicky souvisí," podotkl nizozemský vědec Benito Marcote. Vědci zatím nevědí, co přesně záblesky způsobuje. Domnívají se, že by to mohla být superhustá neutronová hvězda magnetar, anebo materiál rotující na okrajích obrovské černé díry.

Podle Shamiho Chatterheeho z Cornellovy univerzity je objev galaxie, ze které tajemné záblesky pochází, velkým krokem dopředu. Vědce ale čeká ještě dlouhá cesta k úplnému pochopení tajemných signálů.

Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek