40 let od nejhorší letecké katastrofy v historii, při které na Tenerife zemřelo 583 lidí. Kdo ji zavinil?

ČTK

ekb

27. březen 1977 se zapsal do historie jako den nejhorší letecké katastrofy všech dob, která se stala osudnou celkem 583 cestujícím. Souhrou nešťastných okolností do sebe na letišti na Kanárském ostrově Tenerife narazila letadla americké společnosti Pan Am a holandského dopravce KLM.

Letiště Los Rodeos na Tenerife se stalo místem největší letecké tragédie, přestože nepatřilo k hlavním cílům leteckých společností vozících rekreace chtivé turisty na „ostrovy věčného jara“. V březnu 1977 však byla situace jiná. Kvůli bombovému útoku kanárských separatistů bylo uzavřeno letiště na sousedním ostrově Gran Canaria a lety byly přesměrovány právě na menší Los Rodeos. Mezi letadly, která byla v důsledku nečekané situace nucena změnit směr a dočasně přistát na Tenerife, byl i pár velkokapacitních Boeingů 747 Jumbo Jet. Jeden ze strojů patřil americké společnosti Pan Am, druhý nesl barvy holandského dopravce KLM.

Kolem páté hodiny odpoledne se mohla odkloněná letadla připravit ke startu do své původní destinace. Už tak napjatou situaci na přeplněném letišti Los Rodeos však komplikovala hustá mlha, která se krátce předtím vytvořila. I přes špatnou viditelnost se rozhodli dispečeři vpustit na jedinou ranvej dva stroje zároveň. Obří nizozemský boeing, kterému velel kapitán Jacob Veldhuyzen van Zanten, měl podle příkazů dojet na konec dráhy, tam se otočit a vyčkat na povolení ke startu. Za ním rolující jumbo Pan Am mělo opustit ranvej na výjezdu číslo tři a přesunout se na paralelní pojezdovou komunikaci.

Kvůli nepřehlednému značení americká posádka pod vedením kapitána Victora Grubbse sjezd minula a pokračovala na další odbočku. Mezi oběma stroji a řídící věží se vzápětí uskutečnila radiová komunikace, která však byla v některých, jak se záhy ukázalo klíčových, okamžicích nesrozumitelná a nejednoznačná. Zatímco letoví dispečeři měli za to, že na povel čekající posádce KLM pouze předali informace o letu, kapitán van Zanten byl přesvědčen, že dostal povolení ke startu.

sinfin.digital