Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

5 let od dramatu na palubě potápějícího se kolosu. Připomeňte si zkázu lodi Costa Concordia

5 let od dramatu na palubě potápějícího se kolosu. Připomeňte si zkázu lodi Costa Concordia

Bývala největším italským plavidlem svého druhu. V srpnu roku 2006 loď Costa Concordia pokřtila česká topmodelka Eva Herzigová. Lahev se ovšem o trup lodi nerozbila a to mezi námořníky znamená smůlu. A skutečně mořský obr v pátek třináctého ledna v roce 2012 – tedy přesně před 5 lety – najel na útes u italského ostrova Giglio. Zemřelo 32 lidí. Za viníka nehody byl označen kapitán Francesco Schettino.

Loď byla chloubou společnosti Costa Crociere. V době nehody cestovalo na palubě 4234 lidí. Cestující měli k dispozici pět restaurací a mohli trávit čas v pěti vířivých bazénech, třech plovárnách nebo v luxusních lázních. Na palubě nechyběla sportoviště či kino. Pasažéři obývali 1500 kajut, z nichž 505 mělo soukromý balkón a k tomu loď disponovala 70 luxusními apartmány.

Pohádková plavba v luxusu ale skončila jednou z největších tragédií a kapitán lodi stanul před soudem.  

Podle žalobců Francesco Schettino manévroval s 290 metrů dlouhým a 30 metrů nad hladinu čnícím kolosem příliš blízko pobřeží. Navíc měl vypnuté přístroje měřící hloubku vody pod plavidlem. Znalci mu taky vyčetli, že příliš dlouho váhal s rozkazy, které by katastrofu zmírnily.

Jako z Titanicu

Asi nekritizovanější bylo jeho počínání během evakuace. Podle starých námořnických zákonů kapitán opouští loď jako poslední. Schettino si vysloužil přezdívku Kapitán Zbabělec. Během evakuace loď bleskově opustil. Podle záznamu rozhovoru mezi ním a pobřežní stráží chtěl zachránit především sám sebe. Přestože mu několikrát důrazně řekli, aby se na loď vrátil a koordinoval evakuaci, on to odmítl. Místo toho si zavolal taxi a odjel do hotelu.

Schettino se brání, že do záchranného člunu „omylem uklouznul“ a že předchozí projížďku tak blízko břehů po něm požadovala společnost kvůli reklamě. Italský soud ho poslal za zabití 32 cestujících a opuštění lodi před tím, než byla evakuována, na 16 let do vězení.

Evakuace lodi byla chaotická, lidé ji popisovali jako scény z Titanicu. „Loď se začala hlučně otřásat. Vypukla panika, jako ve filmu, nádobí se řítilo k zemi, lidé běhali a padali ze schodů,“ řekl přeživší Fulvio Rocci. Posádka zhruba 45 minut uklidňovala cestující, že se jedná o neškodnou závadu. Lidé ale nevěřili a požadovali spuštění záchranných člunů. Ve zmatku někteří skákali do moře, tři z nich se po skoku utopili. Záchranáři vytáhly z vody asi 100 lidí, dalších 60 vysvobodili přímo z vraku. 

Vrak lodi se podařilo uvolnit z útesu a uvést do vzpřímené polohy až v září roku 2013, nadále však zůstával u ostrova Giglio ještě v roce 2014. V červenci toho roku loď odtáhlo 8 remorkérů do Janova, ve vraku našli poslední pohřešované tělo. Až v roce 2015 byl vrak převezen na místo, kde měl být sešrotován. Na konci loňského roku se loď dostala do poslední fáze likvidace.

Costa Concordia vážila 114 500 tun a byla dvakrát větší než Titanic. Byla největším plavidlem, které kdy ztroskotalo. Neštěstí se řadí k nejhorším tragédiím v civilní komerční lodní dopravě v Evropě, které se udály v posledních letech. Cestujícím bylo nabídnuto odškodné zhruba 300 tisíc korun. Někteří se ale se společností dodnes soudí.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek