Bakterie umí zázraky. Většina ropné skvrny po obří havárii zmizela díky mikrobům

Havárie vrtné plošiny Deepwater Horizon v Mexickém zálivu, při které v roce 2010 zamřelo 11 lidí, způsobila největší zamoření pobřežních vod v historii Spojených států. Katastrofu tehdy zapříčinila exploze, následkem které začalo z otevřeného vrtu do moře unikat obrovské množství ropy. Celý svět tak obrovskou ekologickou tragédii sledoval doslova v přímém přenosu. Sedm let po havárii se ukázalo, že většinu ropné skvrny z vody odstranili olejpožírající mořské mikrobi.

Příroda si s katastrofou uměla poradit, přeci jen jí ale na začátku pomohl člověk. Do vody byly nality chemikálie používané k disperzi oleje, které ropnou skvrnu udržely pod hladinou. Ropa se tak dostala blíž k mikrobům, které žijí v hlubších částech oceánu.

Mikrobi tak pomohli zmírnit škody způsobené jednou z nejhorších ekologických katastrof v historii, zároveň však vědcům ukázali cestu, jak by se budoucí úniky ropy daly zmírnit. Účinky mikrobů byly začátkem týdne publikovány v americkém Sborníku Národní akademie věd. Výzkum také ukázal, že disperzanty rozdělily olej na malé kapky, které se drží pod hladinou.

Přesný objem oleje, který mikrobi požrali, je podle mikrobiálního ekologa z Kalifornské univerzity a hlavního autora studie Garyho Andersona těžké určit. Největší kus práce však podle jeho týmu odvedla hlavně bakterie zvaná Candidatus Bermanella macondoprimitus, kterou předchozí výzkumné týmy neviděly.

Bakterie by tak mohla pomoci i při odstraňování následků budoucích katastrof. Podle Andersona to však neznamená, že by v případě potřeby šlo tuto bakterii jednoduše hodit doprostřed ropné skvrny kdekoliv na světě. Bakterie, která je vzácná hlavně schopností rychlého množení, totiž nemůže být jen tak vytržena z jejího přirozeného ekosystému a nemůže být ani uměle vyšlechtěna v laboratoři.

Od havárie, při které do moře unikly čtyři miliony barelů ropy, uběhlo sedm let a vědci stále diskutují o tom, kolik ropy v přírodě stále zůstává. Podle Andersona v současnosti neexistují žádné viditelné známky toho, že by v hlubokých vodách Mexického zálivu nějaká ropa ještě byla. Olej, který se dostal na hadinu, se ale odbourává o něco pomaleji a jeho zbytky možná zůstaly i na mořském dně.

„Mořský život se však z tohoto úniku dobře zotavil a rybolov čile pokračuje,“ řekl v rozhovoru pro CNBC Andersen s tím, že by v případě další havárie bylo dobré, kdyby ropné společnosti v místě vrtů dopředu zjistily, jaké mikrobi v dané oblasti žijí a mohli by pomoct následky katastrofy odbourat tak, jako v případě Deepwater Horizon.

Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek