Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Čínský umělec Aj Wej-wej se vrací do Prahy. Připravuje překvapení pro Národní galerii

Čínský umělec Aj Wej-wej se vrací do Prahy. Připravuje překvapení pro Národní galerii

Čínský konceptuální umělec, politický aktivista a kritik čínského režimu Aj Wej-wej přijede po roce do Prahy. Zatímco loni vystavil před Veletržním palácem své starší slavné dílo, letos připravuje projekt přímo pro Národní galerii. Jeho tématem bude migrace a uprchlíci, přesnou podobu pořadatelé tají. Veřejnost dílo uvidí v rámci jarního Grand Openingu 16. března. Hlavní instalaci ve Velké dvoraně doplní řada Aj Wej-wejových starších děl, jež objela významná místa výtvarného světa.

Ve stejné době začne rozsáhlá výstava keramiky, kterou kurátorsky připravili Aj Wej-wej a nizozemský umělec Edmund de Wall. Ukáže keramiku jako materiál úzce provázaný s dějinami umění, jež umělci stále zasazují do nových souvislostí. Představí mimo jiné díla Kazimira Maleviče, Joana Miróa či Pabla Picassa

Aj Wej-wej proslul instalacemi, které korespondují s daným místem a jeho architektonickým charakterem, uvedla NG. Příkladem takového díla jsou známá Slunečnicová semínka - velkoplošná instalace pro londýnskou Tate Modern. Mezi další doklady Aj Wej-wejova architektonického cítění patří instalace Kola navždy (Forever Bicycles) či plastika Lustr z kol.

Kola navždy, složená z více než 1500 bicyklů a symbolizující svobodu pohybu, v Praze návštěvníci neuvidí, zapůjčena ale bude rozměrná pojízdná lampa raveling Light, která bude první zápůjčkou Thyssen-Bornemisza Art Contemporary. Hned po vstupu do Veletržního paláce návštěvníci uvidí obrovského hada plazícího se po stropě. Články jeho těla jsou tvořeny množstvím dětských batůžků. Aj Wej-wej dílem odkazuje k zemětřesení, které postihlo v roce 2008 S ́-čchuan. Zahynulo při něm 20.000 lidí, z toho 5000 dětí, které byly zrovna ve školách. Kritici režimu tvrdí, že budovy školy byly špatně postavené.

Název Laundromat (Prádelna) má instalace zabírající celou místnost, která je vytapetovaná 20.000 fotografiemi z uprchlického tábora v Idomeni na řecko-makedonské hranici. Doplňují ji na stojanech, jako ve velké šatně nebo čistírně oděvů pověšené věci, které po uprchlících v táboře zůstaly.

K tématu uprchlíků se umělec vyjádřil již loni, když před vernisáží své plastiky Zvěrokruhu zahalil do zlaté fólie, kterou dostávají uprchlíci proti zimě. Tehdy se pozastavil nad tím, že většina české společnosti není pomoci uprchlíkům nakloněna. Připomněl také Václava Havla, který podle čínského aktivisty považoval právě odpovědnost za pilíř demokracie.

Aj Wej-wej je kritikem porušování lidských práv v Číně. Úřady mu v roce 2011 zabavily pas, který mu vrátily až po čtyřech letech. I v době, kdy byl v domácím vězení, se jeho díla objevovala ve světových galeriích.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek