Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Čistě mužská záležitost. IKEA vydala v Izraeli katalog pro ortodoxní Židy, ženy v něm chybí

Čistě mužská záležitost. IKEA vydala v Izraeli katalog pro ortodoxní Židy, ženy v něm chybí

Poličky na svaté knihy, šabatové svíčky a hlavně žádné ženy – tak vypadá speciální katalog firmy IKEA, který vydala pro ortodoxní židovskou komunitu Charedim. Na jeho stránkách jsou židovští otcové čtoucí náboženské publikace i malí židovští chlapci s kipami na hlavách. Ženy ovšem úplně chybí. Izraelská pobočka firmy uvedla, že se tak chtěla přiblížit svým zákazníků, který vyznávají ortodoxní judaismus. Švédská centrála IKEA se ale od katalogu distancovala.

Speciální katalog doručovala IKEA přímo do schránek členů komunity Charedim. Od běžných reklamních materiálů firmy se liší v několika ohledech. Na fotografiích jsou často vidět náboženské předměty, které ortodoxní Židé doma mívají. Od tlustých, zřejmě náboženských, knih až po šabatové svícny. V celém katalogu jsou pak jen modelové mužského pohlaví.

Přímo na obálce je muž se dvěma chlapci. Mají typické oblečení členů komunity. Muž má bílou košili bez vázanky, černé kalhoty, kipu, plnovous a rituální provázky cicit. Čte přitom tlustou knihu. Chlapci si hrají na koberci.

Speciální katalog ale u některých vyvolal kvůli absenci žen vlnu nevole. Švédsko, odkud firma pochází, je poměrně emancipovanou zemí.

„V únoru izraelská pobočka firmy rozeslala katalog, který vznikl přímo pro členy komunity Charedim, aby se pokusila této speciální skupině představit nabídku nábytku,“ vysvětluje v rozhovoru pro The Local mluvčí izraelské pobočky IKEA Shuky Koblenz. „Chápeme, že někteří jsou z reklamních materiálů rozladění, protože podle nich nereprezentuje politiku, kterou firma zastává. Omlouváme se a slibujeme, že příští katalog bude víc souznít s hodnotami firmy, ale zároveň zůstane částečně specializovaný pro komunitu Charedim,“ dodává Koblenz.

Speciální mutace katalogu pro ortodoxní Židy se nelíbí ani švédské centrále firmy. „IKEA chce respektovat lokální tradice. Zároveň ale nechceme nikoho diskriminovat. Jsme přesvědčeni, že jde spojit obojí. Izraelské pobočce se to ale nepodařilo. Chceme proto ujasnit, že švédská centrála firmy IKEA nevytvořila a neschvaluje lokální katalog, který nerespektuje hodnoty společnosti,“ potvrzuje mluvčí švédské centrály IKEA Jakob Holmström.

Není to ale poprvé, co se kolem katalogu IKEA rozpoutaly kontroverze. V roce 2012 se objevily v Saudské Arábii reklamní materiály, ve kterých také chyběly ženy. I tehdy se IKEA musela omlouvat a tvrdila, že za omyl mohla skutečnost, že saudskoarabská pobočka byla franšízou. 

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek