Co bude zabíjet lidi, až se Země srazí s asteroidem? Závěry vědců vás možná překvapí

Strach ze smrtícího střetu asteroidu se Zemí v lidech vyvolávají hlavně americké katastrofické filmy. Přestože se tento scénář v dohledné budoucnosti určitě nenaplní, vědci z Anglie se rozhodli, že si s takovou myšlenkou pohrají a položili si otázku: Na jaké jevy spojené s úderem asteroidu zemře nejvíc lidí? Výsledek vás možná překvapí.

Podle vědců ze Southamptonu způsobí největší ztráty na životech prudké nárazy vzduchu a šokové vlny, které přijdou po střetu asteroidu se Zemí. Na tyto následky by podle studie zemřelo víc než 60 procent z celkového počtu obětí. Náraz by způsobil prudký nárůst atmosférického tlaku a s tím související nadzvukové šokové vlny, které by roztrhaly orgány uvnitř lidského těla. Proud vzduchu silnější než během hurikánu by pak srovnal se zemí všechno od budov po lesy, což by si vyžádalo další obrovské ztráty na životech.

Dalšími smrtícími účinky, kterými se studie zabývala, byly také seismické otřesy, létající trosky, obrovské teplo nebo tsunami. Právě tsunami by způsobilo největší škody, pokud by obří asteroid dopadl přímo do oceánu. V opačném případě by se tsunami podílelo na úmrtích lidí asi z 20 procent.

Nebezpečné by také bylo smrtelné horko způsobené asteroidem, následkem kterého by zemřelo asi 30 procent obětí. Méně než jedno procento pak kvůli létajícím troskám a úlomkům a pouhých 0,17 procenta následkem seismického otřesu.

„Pravděpodobnost střetu s asteroidem je opravdu nízká, ale důsledky mohou být nepředstavitelné,“ říká vedoucí auto studie Clemens Rumpf.

Země je zasažena asteroidem o šířce 60 metrů přibližně jednou za 1500 let, o 400 metrech pak asi každých 100 tisíc let. Jednou za 100 milionů let se pak Země střetne s asteroidem o průměru deset kilometrů, kterým se přezdívá „globální zabijáci“. Jeden takový před 65 miliony let údajně vedl k vymření dinosaurů. Smrtící jsou však podle Rumpfa asteroidy o průměru větším než 18 metrů. Menší většinou shoří v atmosféře dřív, než na Zem vůbec dopadnou.

Evropská kosmická agentura (ESA) počet objektů v blízkosti Země – ať už jde o asteroidy nebo komety o velikosti od jednoho metru do deseti kilometrů – odhaduje na 16 tisíc. „Věnujeme pozornost všem desetikilometrovým asteroidům,“ říká Ruediger Jehn z ESA s tím, že by žádný takový neměl na Zem dopadnout přinejmenším v příštích několika staletích. Těleso větší než kilometr pak neočekává ani v příštích 100 letech.

Autoři výzkumu svou studii považují za unikátní a říkají, že by bylo možné ji využít v případě katastrofy, aby byly zdroje poslány tam, kde budou pravděpodobně nejvíc potřebné. Účinky nárazů spočítali za pomoci počítačových modelů u celkem 50 tisíc imaginárních asteroidů o velikosti 15 až 400 metrů, které Zemi zasahují nejčastěji.

Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek