Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Cukr působí na mozek podobně jako kokain. 8 věcí, které s tělem dělá sladké

Cukr působí na mozek podobně jako kokain. 8 věcí, které s tělem dělá sladké

Kdo by neměl alespoň někdy chuť na sladké? Co taková čokoláda nebo limonády dělají s lidským tělem, popsal americký týdeník TIME. Některá zjištění vás jistě překvapí.

1. Mozek trpí

Jak fruktóza jako přirozený ovocný cukr, ale také jako součást kukuřičného sirupu, ze kterého se vyrábí glukózový sirup, tak i klasický řepný cukr stimulují tzv. mozkové centrum odměn. Jenže pokud tělo přijímá příliš mnoho cukru, zejména pak toho kukuřičného, může se zhoršovat například učení nebo paměť, ukázal výzkum. Kdo si chce udržet psychickou kondici, měl by zůstat u slaných dobrot, radí dětský endokrinolog ze sanfranciské dětské nemocnice Robert Lustig.

2. Větší chuť k jídlu

V mozku může fruktóza narušit pocit sytosti, zjistil průzkum. Způsobuje, že lidské tělo po jídle nedosáhne uspokojivého pocitu nasycení. V menší míře se uvolňují hormony sytosti inzulin a leptin, a naopak se zvyšuje hladina hormonu hladu ghrelinu. Fruktóza tedy naopak chuť k jídlu podněcuje, ačkoli další dávky energie tělo nepotřebuje.

3. Pleť stárne rychleji

Příliš mnoho cukru může bránit obnově kolagenu v kůži, tedy proteinu, který udržuje pleť vláčnou a pružnou. Pravidelný příjem cukrů může vést k tomu, že pokožka ztrácí pružnost a mohou se předčasně objevovat vrásky. Odborníci doporučují nahradit sladkosti dvěma až třemi porcemi ovoce, které je zdrojem přírodního cukru.

4. Přebytek cukru se ukládá jako tuk

Játra mají přirozenou schopnost metabolizovat cukr a přeměňovat ho na energii. Ale jen do jisté míry, vysvětluje endokrinolog Lustig. Nevyužitá fruktóza se přemění v játrech na tuk, což může mít za dlouhodobý následek obezitu, cukrovku i kardiovaskulární onemocnění.

5. Poškození buněk

Cukry ovlivňují proces oxidace v lidských buňkách. Snadněji tak může dojít k poškození proteinů, tkání a orgánů. Zvyšuje se riziko onemocnění jater, selhání ledvin nebo vznik šedého zákalu.

6. Získáte závislost

A zpět k mozku. Konzumace cukru vede k uvolnění dopaminu, tedy neurotransmiteru, který dává signál, že naše tělo chce víc. Otupuje tak dopaminové receptory a mozek vyžaduje více cukru. Jde v podstatě o stejný princip jako v případě závislosti na tabáku, alkoholu nebo drogách.

7. Stres plodí stres

Čokoládou zahání stres mnoho lidí. Něco na tom skutečně bude. Sladké dokáže rychle snížit hladinu stresového hormonu kortizolu. Jenže předávkování se rafinovanými cukry a riziko inzulínové odolnosti působí na tělo zevnitř. Kdo se chce uklidnit, měl by prý dát před sladkostmi přednost raději sportu. „Cvičení je nejlepší léčba stresu. Dává dobrý pocit a snižuje hladinu kortizolu,“ říká americký lékař.

8. Rychlý cukr

Rafinované sacharidy, které jsou třeba v bílém pečivu nebo těstovinách, způsobují rychlé zvýšení glukózy v krvi. Mohou tak navodit pocit nabyté energie, ten ale velmi rychle pomine. Místo toho je lepší sáhnout po potravinách bohatých na bílkoviny, například řecký jogurt s čerstvým ovocem nebo čerstvé zelenině a hummusu. Pomáhají totiž stabilizovat hladinu cukru v krvi a udržet ji po delší dobu.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek