Design nezná limit

Prezentace klienta

Představením dalších inspirativních lidí pokračujeme v seriálu Mladé pušky. Detaily snů se liší, ale vždy jde nakonec o totéž – nebát se je proměnit ve skutečnost. Společně se společností Samsung a jejím novým telefonem Samsung Galaxy Note8 jsme se rozhodli vám přinést portréty lidí, kterým jejich sen nedal spát, dokud se nezměnil v podnikatelský záměr.  Platí to v případě designérů Jakuba Pollága a Václava Mlynáře.

Pod jedním jménem

 „Produktový design nemá limity,“ říká mi na úvod Václav Mlynář, který spolu s Jakubem Pollágem tvoří od roku 2011 designérské studio Deform a půl roku společně kreativně vedou proslulou sklářskou značku Bomma. V jejich nové základně na pražských Vinohradech vynahrazoval absenci topení v sychravém dni štrúdl, výborná káva a dvě parádní motorky, jež v ateliéru mají své čestné místo vedle svítidel z kolekce Tim, kterou pro Bommu vytvořilo designérské duo Olgoj Chorchoj. „Deform vzniklo v rámci Designbloku, tak trochu za pět minut dvanáct. Oba jsme tam chtěli vystavovat a bylo pro nás výhodnější mít jeden stánek. Podmínka Designbloku ale zněla, že musíme vystupovat pod jedním jménem,“ vysvětluje mi Jakub. A jelikož téma společné instalace představovala deformace skla, k názvu Deform nebylo daleko.

I když je oběma teprve 28 let, stihli toho dost. Začínali každý po svém, každý v jiné zemi. Václav v Česku a Jakub na Slovensku. Zatímco Jakub, vyrůstající v rodině akademického malíře, chtěl být původně fotograf, Václav sestavoval na vesnici motokáry. „Jako malí jsme často jezdili na chalupu, kde jsem měl dílnu, a tam jsem vyráběl různé věci. Pořád jsem něco vymýšlel. Pro náhradní díly jsem chodil na tamní skládku, našel jsem třeba rozbitý kočárek, kola a špagát a sestavil z toho pojízdnou motokáru,“ vzpomíná Václav. Oba úspěšně dokončili studium produktového designu na pražské UMPRUM a poté i na Royal College of Art v Londýně.

Jejich rukopis je patrný na interiéru prodejny Botas 66 ve Skořepce, na svítidlech HAT pro Lasvit nebo na městských helmách Krust, jež byly prvním společným výrobkem deFORM studia. Proslulou je také jejich instalace pro Nike z roku 2013 nebo Václavův projekt transformující zvukový signál do vizuálního Translation of Sound, na němž spolupracoval s designéry Kawtherem Alsaf­fou, Kristianem Knoblochem a C’jang Čangem. „Produktový design nemá limity a právě to nám dovoluje vytvářet helmy, světla, industriální design, vlastně cokoliv. Do týmu jsme nedávno přizvali architekta Honzu Šrámka, a tím se naše portfolio zase o trochu zvětšilo,“ říká Václav a Jakub ho doplňuje: „Pořád zkoušíme nové věci a hledáme, kde je vlastně naše místo.

Realizujeme interiéry obchodů a taky projekty virtuálního charakteru. A baví nás kreativní vedení Bommy, kterému teď věnujeme devadesát procent času. To je i důvod, proč jsme se vrátili z Anglie. A je to vlastně naše nejkomfortnější poloha.“ Spolu s designéry Edou Hermannem, Kateřinou Handlovou a mnoha dalšími se jako art directoři podílejí na kreativním směřování Bommy. Na otázku ohledně mnohdy přehnaných cen designových výrobků odpovídá Václav velmi trefně. „Produktový design není o tom, že hezká věc musí zákonitě být drahá a naopak. Záleží na rovnováze. I když je design subjektivní, přece jen existují kvality, jež lze objektivně posoudit. Snažíme se vybírat takové materiály, které dobře stárnou a časem vlastně získají na ceně.“ Jakub zmiňuje ekologii. Nejde podle něj o to, vrhat se na recyklovatelné materiály. „Nej­ekologičtější je nemít tři sta tašek, jež se snadno a lehce rozloží, ale jednu plátěnku, s ní chodit do obchodu a mít ji klidně celý život.“

..
sinfin.digital