Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Globální značky si přivlastnily hidžáb jako reklamní symbol pokroku. Toto jsou důvody, proč to muslimkám vadí

Globální značky si přivlastnily hidžáb jako reklamní symbol pokroku. Toto jsou důvody, proč to muslimkám vadí

Na plakátech světových módních značek, jako je Dolce a Gabbana, Nike nebo H&M, se stále častěji objevují ženy v muslimském šátku a některé ze společností zařadily hidžáb i do svých kolekcí. Přestože si firmy myslí, že tak islám lépe začlení do západní společnosti a muslimkám tím dělají službu, nemusí to být pravda. Vidět tradiční oděv v reklamní kampani, kterou má před očima celý svět, některým muslimským ženám není zrovna po chuti. Jaké jsou jejich důvody?

Nejen módní značky v poslední době sahají po muslimském šátku, aby doplnily své reklamní kampaně. Pozdvižení vyvolala i nová reklama na Pepsi Colu, kde kromě známé americké modelky Kendall Jenner figuruje i mladá žena v hidžábu. Reklama se stala terčem kritiky hlavně proto, že až příliš zjednodušuje a idealizuje pouliční protesty, muslimským ženám se ale nelíbila především postava mladé moderní muslimky, která s úsměvem na tváři demonstraci fotí.

„Mnohamiliardová společnost použila obraz muslimské ženy, aby převedla představu o pokrokovosti, kterou ale sama nemusí nutně splňovat,“ řekla pro BBC novinářka magazínu Good Tasbih Harweesová.

Kromě společnosti Pepsi na hidžáb nedávno vsadila i značka oblečení H&M, pro kterou v reklamě pózuje dívka v muslimském šátku. Některé značky šly ale ještě dál – vytvořily speciální „ramadán kolekce“ v naději, že tak během významného islámského svátku přilákají muslimské zákazníky, a zvýší si tím obrat. Před nedávnem překvapila i značka sportovního oblečení Nike, která přestavila hidžáb určený pro sport. V obchodech by se měl objevit v roce 2018.

„Obrázky muslimských žen vysílají spotřebitelským základnám vzkaz, že jsou to společnosti pokrokové a inkluzivní,“ vysvětluje nový fenomén Harweesová.

Bouřlivé debaty v současnosti vyvolávají i fashion bloggerky, které na videích nosí hidžáb. Sklízejí podporu, ale i nesouhlas – pro některé ženy totiž "být módní" znamená důvod šátek naopak sundat, a ne se v něm vystavovat na internetu.

Redaktorka internetového magazínu Another Lenz Chadža Ahmedová nedávno napsala osobní příběh o tom, jak se po dvou letech nošení hidžábu rozhodla ho sundat. Jak řekla pro BBC, cítila se být pod tlakem obrázků, které viděla v reklamách a na sociálních sítích.

„Necítím, že by nám značky dělaly laskavost. Nepotřebujeme souhlas mainstreamových společností, aby schválily naši identitu. Pro muslimskou komunitu nedělají nic, než že hidžáb – který sama považuji za prostředek uctívání – snižují na něco tak jednoduchého, jako je módní trend,“ tvrdí redaktorka zmíněného časopisu.

V zemích, kde je nošení hidžábu povinné, však reklamy s ženami v muslimském šátku vadí ze zcela jiných důvodů. Jednou z těchto odpůrkyň je i novinářka a aktivistka z Íránu Masih Alinedžadová, která odstartovala facebookovou kampaň „Moje tajná svoboda“. Ukazuje, jak íránské ženy navzdory státním příkazům své hidžáby odhazují.

„Myslím si, že média na Západě chtějí problematiku hidžábu normalizovat, chtějí mluvit o muslimských menšinách. Zapomínají ale na to, že v muslimských zemích jsou miliony žen, které jsou k nošení hidžábu nuceny,“ poukazuje na zcela nerovná práva v některých státech Alinedžadová. 

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek