Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Hledá se náhražka vanilky. Značka: přírodní. Ceny koření z Madagaskaru jsou neúnosné a rostou

Ceny vanilkových lusků, které jsou základní součástí řady sladkých pochutinek a nápojů, se za poslední dva roky víc než ztrojnásobily. Světové firmy, jako je například Nestlé, se navíc stále častěji zavazují používat namísto syntetických náhražek přírodní látky. Vanilkové aroma je dnes široce nahrazováno především produkty z ropy nebo výtažky z rýže či hřebíčkového oleje a vanilkové náhražky pocházejí taky ze dřeva norských smrků. S ohledem na raketový růst cen to ale firmám nestačí a hledají další přírodní varianty.

Za poslední dva roky se ceny vanilky ztrojnásobily na rekordních 450 dolarů za kilogram. Důvodem je hromadění tohoto aromatického koření, které pochází původně z Mexika, na farmách na Madagaskaru. Právě ostrovní stát u afrického pobřeží je největším světovým producentem vanilkových lusků – 80 procent pochází právě odsud.

autor: Info.cz

Růst ceny je navíc umocněn neustálým rozšiřováním okruhu potravinářských firem, které se zavázaly používat k aromatizaci sladkých pochutin výhradně „přírodní“ látky. K nim patří například americká společnost vyrábějící čokoládové cukrovinky Hershey nebo v Česku dobře známé Nestlé.

autor: Info.cz

Vanilková příchuť veškerých cukrovinek, zmrzlin nebo sladkých nápojů je totiž v současné době z 90 procent syntetického původu. Nejčastější náhražkou vanilky je přitom ropa (respektive produkty z ní), která stojí jen zlomek toho, co vanilka extrahovaná ze skutečných lusků. Tlak na nahrazení syntetických látek látkami přírodními, které nebudou tak náchylné na kolísání cen na světových trzích jako vanilka, proto roste už několik let.

„S ohledem na to, že by si vanilku mohl dovolit jen málokdo, mi lidé ze všech koutů posílají ukázky svých vanilkových příchutí,“ říká Daphna Havkin-Frenkelová z americké společnosti Bakto Aroma, která se zabývá vývojem příchutí a dodávkami přírodních náhražek potravinářským firmám.

S novinkou naposledy přišla japonská společnost T. Hasegawa, která začala nejoblíbenější příchutě vyrábět z fermentovaného cukru. Vzorky už byly otestovány nosy nejzkušenějších odborníků, podle kterých je lze jen stěží odlišit od skutečných přírodních produktů. Kvůli nedostatku vanilky se nyní chce marketingové oddělení firmy zaměřit právě na vanilkovou příchuť.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek