Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Hloupost pro bohaté. Bumerang od Chanelu za 50 tisíc rozzuřil Australany

Hloupost pro bohaté. Bumerang od Chanelu za 50 tisíc rozzuřil Australany

Netradiční módní doplněk od luxusní značky Chanel vzbudil vlnu nevole u australských původních obyvatel. Francouzský módní dům prodává totiž bumerang za 1960 dolarů, tedy v přepočtu zhruba 46 tisíc korun.

Módní kousek ve tvaru tradiční australské zbraně domorodců můžete najít v nové kolekci značky mezi těmi nejluxusnějšími doplňky. Když se na sociálních sítích model a vizážista Jefree Star pochlubil svým novým módním úlovkem, schytal od uživatelů pořádnou kritiku, píše Guardian

Módní bumerang za takřka 50 tisíc považují někteří za akt přivlastnění kultury – v negativním slova smyslu to znamená necitlivý či chybný výklad jiné kultury nebo dokonce zesměšňování.

„Strašně moc se bavím s novým bumerangem od Chanelu,“ napsala internetová hvězda. A reakce byly vskutku rozporuplné. Osmdesát šest tisíc lidí vyjádřilo chválu nad tímto nepochopitelně drahým doplňkem, jiní nešetřili kritikou. Zhruba 2300 uživatelů se nad kouskem z dílny Chanelu pozastavilo. Někteří původní obyvatelé Austrálie dokonce označili výrobek za urážející. „Pocházím z Austrálie a uráží mě, že společnost si dělá legraci z něčeho, co se používalo jako zbraň, aby člověk přežil,“ napsal jeden z uživatelů.

Nathan Sentance z Australského muzea prohlásil, že bumerang je příkladem toho, jak západní společnost zjednodušuje australskou kulturu původních obyvatel na „klišé“ objekty. Aktivistka Nayuka Gorrieová zase prohlásila, že je celý předmět až absurdní, když vezmeme v úvahu, že právě původní obyvatelé jsou v Austrálii ti nejvíce znevýhodnění.

Chanel v prohlášení řekl, že mu vysoce záleží na respektu ke všem kulturám a lituje, že mohl některé urazit.

„Ten bumerang od Chanelu by se měl vrátit i potom, co mi porazí klokana a ředitele Chanelu k obědu. Dva tisíce dolarů?“ napsala raperka Kaylah Truth.

Lidé na internetu si začali z bumerangu utahovat. „Když přemýšlím nad domorodou kulturou, uvažuji, že budu další tři roky šetřit, abych se mohla propojit s mou kulturou skrz Chanel,“ napsala Gorrieová.

 „Když luxusní značka uloví, přivlastní a prodává naše technologie a pak na naší kultuře vydělává absurdní sumy, tak je to směšné a škodlivé. Jestli chce Chanel opravdu respektovat domorodé kultury, na prvním místě by měl stáhnout produkt, omluvit se. Dalším krokem by měla být podpora současných černých umělců,“ dodala Gorrieová.

Uživatelé sociálních sítí se nakonec kromě kulturních dopadů zamýšleli nad tím, kdo by za takovou věc byl ochoten zaplatit. „Hloupá zbytečnost, kterou bohatí kupují“ napsal jeden z uživatelů. 

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek