Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Hotel pro mrtvoly. V Japonsku se můžete ubytovat s nebožtíkem, platí za to stále více lidí

Hotel pro mrtvoly. V Japonsku se můžete ubytovat s nebožtíkem, platí za to stále více lidí

Napůl hotel, napůl márnice. Tak si lze představit ubytovací zařízení, jejichž oblíbenost v Japonsku neustále roste. Přestože se to může zdát neuvěřitelné, možnost ubytovat se s mrtvolou příbuzného vyhledává stále větší počet Japonců. Tamní populace rychle stárne a pohřební služby nestíhají. Na pohřeb lidé čekají i několik dní. Než na ně přijde řada, mohou využít služeb těchto „hotelů pro mrtvé“, kde jsou pokoje i rakve k uchovávání mrtvých těl dokonale uzpůsobené. Naposledy se rozloučit s blízkým však můžete i tady, hotely nabízejí alternativu tradičním pohřbům, jejichž ceny v Japonsku dosahují astronomických výšek.

Na první pohled není na hotelu Relation v japonské Ósace nic zvláštního. Minimalistické pokoje jsou vybavené obyčejnými postelemi a televizorem na zdi, stačí ale přejít chodbu a dostanete se do místnosti, kde odpočívá nebožtík. Pokoje pro mrtvoly jsou vybavené malými oltáři a katafalkem. Klienti, kteří se v hotelu zdrží déle, si mohou objednat i klimatizovanou rakev s průhledným víkem, ve které mrtvé tělo vydrží díky chladu stejně dlouho jako v márnici.

V Japonsku je běžné, že si po úmrtí příbuzného rodina tělo odveze domů, kde si ho nechá přes noc, aby se mohla spolu s přáteli a sousedy s nebožtíkem rozloučit. Druhý den pak tělo putuje do krematoria. Kvůli stárnutí populace je ale mrtvých čím dál víc a na pohřeb musí Japonci čekat i několik dní. Takovou dobu si ale mrtvolu, která se v teple začne rozkládat, doma nechat nemohou. A právě toho si všimli někteří majitelé hotelů, kteří posledních pár let začali ubytovací zařízení uzpůsobovat také pro nebožtíky.

Hotely představují praktické řešení, kde lze mrtvoly „skladovat“ za přijatelnou cenu, dokud nejsou krematoria připravena. Problém s přetížeností pohřebních služeb se týká hlavně velkých měst, kde počet úmrtí přibývá nejrychleji. Zatímco v celém Japonsku je asi 5 100 krematorií, třináctimilionové Tokio jich má asi jen 26. Právě zde se hotelům daří nejvíc a majitelé věří, že poptávka po jejich službách se bude zvyšovat. V jejich prospěch hovoří i statistiky. V loňském roce v Japonsku zemřelo 1,3 milionu lidí, což je v porovnání s dobou před 15 lety nárůst o 35 procent, tamní úřady navíc očekávají, že procenta úmrtí do budoucna ještě porostou.

Pohřby už nejsou, co bývaly

Hotely však nabízejí i další služby – Japonci mohou pohřeb uspořádat i tady. Taková možnost rozhodně není k zahození, protože japonské rodiny tak ušetří nemalé peníze. Zatímco průměrný japonský pohřeb vyjde v přepočtu na zhruba 400 tisíc korun, za nejlevnější pohřební balíček hotelu zaplatíte asi 40 tisíc korun.

Hotel vám v rámci balíčku dodá květiny, tradiční bílé šaty pro zemřelého, jednoduše zdobenou rakev a zajistí pokoj pro rodinu, kde stráví obřadní noc s mrtvým tělem. Součástí je také urna a transport do krematoria a zpět. V Japonsku je tradicí, že si rodina po spálení těla nechá urnu ještě 49 dní doma, než ji uloží do hrobu. Japonci totiž věří, že až po 49. dnu mrtvý dorazí na onen svět.

V minulosti bylo vynechání klasického pohřbu nemyslitelné, dnes se situace v Japonsku změnila. Dříve se tradičního pohřbu účastnili i sousedé, v dnešní době začínají sousedské vazby ochabovat. „Sousedé se dřív navzájem znali a pomáhali si. Ale dnes ani nevíte, kdo vedle vás bydlí,“ vysvětluje jedna z klientek hotelu v Ósace.

Rozloučení s mrtvým se tak stává výsadou pouze úzkého rodinného kruhu. „Kdybyste v minulosti slyšeli, že někdo pořádá pohřeb pouze pro členy rodiny, lidé v sousedství by si řekli: ‚Co je to za lidi, že mají pohřeb jen v kruhu rodiny?‘. Ale dnes je to akceptováno,“ říká prezident hotelu Yoshihiro Kurisu.

Ne všichni jsou ale z hotelů pro mrtvé nadšení. Vadí především lidem, kteří bydlí v okolí – nechtějí totiž žít tak blízko smrti a smutku. Proti hotelům brojí i provozovatelé tradičních pohřebních služeb, kterým hotely konkurují cenou a berou jim zákazníky. O stále rozmáhajícím se fenoménu informoval americký deník The New York Times

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek